fbpx

Dwarf Fortress – poradnik. Jak zacząć przygodę pod ziemią?

Dwarf Fortress to gra, która na poradnik zasługuje najbardziej ze wszystkich tytułów na świecie. Zarządzanie krasnoludami jest tak samo skomplikowane, jak i satysfakcjonujące, a ten poradnik pomoże ci w zamoczeniu stóp w cudownym świecie Dwarf Fortress.

9 lutego 2023

Po automatycznym tworzeniu świata (lepiej nic tam nie przestawiać, sama czarna magia), Dwarf Fortress od razu wrzuca nas w wir gry bez marnowania czasu na tłumaczenie nam wagi każdego naszego działania. Zaczynając od samego początku, każde nasze działanie ma potencjał zrujnowania naszej bazy, zanim nawet zaczniemy ją budować.

Dwarf Fortress – poradnik. Przygotowanie ekspedycji

Wytłumaczenie wszystkiego, co jest ważne podczas tworzenia ekspedycji, jest tematem na zupełnie inny poradnik do Dwarf Fortress, więc co do wyposażenia i inwentarza ludzkiego (i zwierzęcego) lepiej trzymać się standardowego startu. Poza narzędziami i jedzeniem posiada on także sporo zwierząt takich jak psy i koty, pomagające w utrzymaniu fortecy, a także mniej oczywiste przedmioty takie jak kowadło czy taczki.

Panel przygotowania ekspedycji w Dwarf Fortress

Kolejna ważna rzecz: lokacja. Dopóki nie stracisz kilka pierwszych kolonii z niewyjaśnionych przyczyn, polecane jest skorzystanie z wyszukiwarki optymalnego miejsca na fortecę. Dlaczego? Lista rzeczy, które trzeba mieć na uwadze przy znajdowaniu dobrego miejsca, jest bardzo długa, ale i tak spróbuję wymienić przynajmniej te ważniejsze czynniki, które w poradniku Dwarf Fortress muszą być.

  • Temperatura
  • Ilość opadów
  • Głębokość gleby
  • Zawartość ziemi
  • Odległość od najbliższej wrogiej osady
  • Odległość od najbliższej przyjaznej osady
  • Natężenie złowrogiej magii
  • Pobliskie źródła wody (nadziemne i podziemne)
  • Pobliskie źródła lawy (nadziemne i podziemne)
  • Obecne minerały i metale
  • Zalesienie
  • Gęstość innych roślin
  • Zagęszczenie i poziom agresji dzikich zwierząt

Tak więc no… Plecom oddać honor wyboru miejsca komputerowi. Jako anegdotę przytoczę moją próbę bycia mądrzejszym i założenia osady w pobliżu rzeki, dla lepszego dostępu do ryb. Niestety, ziemia składała się głównie z piasku, przez co podziemne warstwy były przesiąknięte wodą. Po kilku dniach moje krasnoludy brodziły w wodzie po kostki, a ja zorientowałem się, że na piasku nic nie wyrośnie.

Kopanie bazy i zasoby – Dwarf Fortress. Poradnik

Krasnoludy po zbyt długim przebywaniu na powierzchni zaczynają chorować, więc trzeba wziąć się za kopanie nowej bazy! Za pomocą schodów w szybki sposób możesz dokopać się do pożądanej głębokości i zacząć wykopywać korytarze i pomieszczenia.

Kopanie bazy w Dwarf Fortress

Jaka głębokość jest optymalna? To jedno z najważniejszych pytań, na jakie odpowiada ten poradnik do Dwarf Fortress. Tuż pod pierwszą kamienną warstwą. Dzięki temu nie będziesz wykopywać cennej gleby (na której można postawić farmy), a jednocześnie przy rozszerzaniu bazy będziesz zdobywać kamień, jeden z dwóch najważniejszych budulców.

Jaki jest drugi? Drewno oczywiście! Oznacz kilka drzew do ścięcia, aby mieć budulec na łóżka i inne meble zwiększające komfort twoich krasnoludów!

Łóżka dla krasoludów

Dwarf Fortress – poradnik. Magazyny i składy, czyli krasnoludzka logistyka

Okej, w tym momencie twoja baza składa się z pustych komór i korytarzy, podczas gdy nad ziemią nadal masz cały swój dobytek! Na początku wystarczy zrobienie wielgachnego magazynu na wszystko, ale wraz z czasem potrzeba organizacji, rosnąca kupa śmieci i więcej dostępnej powierzchni skłoni cię do wyznaczenia dedykowanych magazynów.

Panel wyboru zawartości składu

Poza umieszczaniem magazynów blisko warsztatów korzystających (produkujących surowce) z danych surowców, położenie składu na śmieci jest również bardzo ważne. Organiczne odpadki zatruwają powietrze i mogą powodować choroby czy zatrucia. Dopóki nie otrzymasz możliwości pozbywania się ich, śmietnik powinien znajdować się na powierzchni, ewentualnie na najwyższym poziomie twojej twierdzy.

Warsztaty – rzemiosło w Dwarf Fortress

Lista warsztatów może się wydawać przytłaczająca, dopóki nie zrobimy listy rzeczy niezbędnych do wybudowania na początku gry. Krasnoludy potrzebują miejsca do spania, alkoholu i jedzenia, więc będziemy potrzebować łóżek źródeł pożywienia, beczek i roślin, które można poddać fermentacji. Oczywiście jest tego znacznie więcej, ale jest to poradnik dla początkujących graczy Dwarf Fortress, dotyczący najpotrzebniejszych zasobów.

Patrząc w przyszłość, możesz także potrzebować pieca i kuźni, a także kamieniarza. Pierwsze dwa umożliwi ci tworzenie węgla i wytapianie metali, a także wykuwanie z nich różnorodnych narzędzi. Kamieniarz natomiast potrafi robić kamienne bloki, będące doskonałymi ścianami i podłogami, poprawiającymi humor i efektywność mieszkańców fortecy.

Warsztaty w Dwarf Fortress

Każdy warsztat można wybudować z kilku jednostek bazowego surowca (dowolne drewno lub kamień), ale kilka z nich wymagają specjalnych przedmiotów. Z tego powodu niezbędne jest branie ze sobą kowadła na początku ekspedycji, aby móc zbudować kuźnię. Ten mało praktyczny przedmiot jest niezbędny dla każdej początkującej fortecy z racji, że… bez kowadła nie wykujesz kowadła.

Po wybudowaniu warsztat będzie czekał na zlecenie, po którego otrzymaniu wolny krasnolud zgłosi się na stanowisko w celu jego wykonania. Aby zlecenie… zlecić, należy najpierw kliknąć dany warsztat i wybrać stosowną opcję.

Dwarf Fortress – poradnik. Źródła jedzenia

To ile i co będą jadły twoje krasnoludy, głównie zależy od terenu, na którym położona jest baza. Jeżeli w pobliżu znajduje się strumyk, dobrym pomysłem będzie nie jeden a dwóch rybaków. W zależności od dostępności gleby i nasion farma również może się okazać dobrym źródłem jedzenia.

Jedzenie i skład na jedzenie w Dwarf Fortress

Do przygotowywania jedzenia będzie potrzebna również kuchnia i fermentator. Jedzenie również warto trzymać w osobnym miejscu, blisko kuchni, aby uniknąć skażenia i zwiększyć wydajność warsztatów zajmujących się pożywieniem. Pamiętaj też, że różne typy posiłków różnie oddziałują na krasnoludy: te bardziej ohydne mogą doprowadzić do nieoczekiwanych konsekwencji…

Bartłomiej Gawryszuk

Gracz od urodzenia, wielbiciel rachunku prawdopodobieństwa, projektant gier, poeta, człowiek. Dumny posiadacz bardzo imponującej kolekcji gier (o wiele za dużej zdaniem wielu), mnogiej osobowości i słodkiego kota potrafiącego wyłączyć komputer trzy razy w ciągu minuty. Z jakiegoś powodu uwielbia gry z motywem nieumarłych, piesze wędrówki i wszelkiej maści gry kooperacyjne. Godzinami potrafi gadać dlaczego World War Z Maxa Brooksa to najlepsza książka na świecie, pomimo wrodzonej awersji do horrorów.
UWaga! Gorące informacje!