fbpx

Codzienna dawka planszówkowych nowin!

Wracaj do nas regularnie i bądź na bieżąco!

Recenzja Decrypto – mów do mnie szyfrem

12 stycznia 2025,
21:53
Daniel Brzost

Koń jaki jest, każdy widzi, ale sztuką jest uczynić go taką wskazówką dla kopytka, aby przeciwnicy myśleli, że chodzi o jelenia. Decrypto to gra skojarzeń i pozorów.

Decrypto jest grą w dawanie wskazówek dobrych ale nie za dobrych, ponieważ przeciwna drużyna nadstawia ucha, żeby przechwycić trzycyfrowy kod. Ponieważ rozkminienie cudzego szyfru decyduje o wygranej, w rozgrywce tym bardziej rośnie napięcie, im bardziej spada poziom trudności odgadywania obrośniętych skojarzeniami kodów.

7 /10
Ocena redakcji
serwisu GamesGuru

Szybka rozgrywka

Rywalizacyjna kooperacja

Rola szyfranta

Biały szum w dużej ekipie

Nierówny poziom zabawy przy wielu graczach

Imprezowy hit Portalu o tym, że obcy ludzie szybciej załapią o co ci właściwie chodzi niż rodzony członek twojej własnej rodziny, wreszcie trafił pod lupę naszych kryptografów.
Decrypto jest grą w skojarzenia i cyferki, w której trzeba przekazać jak najwięcej mówiąc jak najmniej, żeby ci po drugiej stronie stołu za dużo się nie skapowali. Dixit dla paranoików. Podwójni Tajniacy.

Gadżety Q

Wykonanie Decrypto uroczo symuluje szczytowe dokonania zimnowojennej technologii szpiegowskiej. Podstawowy narzędzia pracy agentów to ołówek i dwustronne kartki służbowego notesu. Karty kodów to staroświeckie dyskietki. Karty słów kluczowych, które zakonspirowane są jako dwubarwne arkusiki testów okulistycznych, można odczytać w zasłonce za pomocą super tajnej technologii okienka z czerwoną szybką. Najważniejszym zasobem oddanym do dyspozycji graczy jest ich wątpliwej jakości intelekt oraz ułomne zdolności komunikacyjne, które zostają poddane próbie podczas misji wielokrotnego niezrozumienia.

Spy Party

Decrypto jest taką imprezówką z plusem, drużynowym twistem, który trudniej się tłumaczy, niż gra. Cały myk w tym, że obie drużyny próbują odgadnąć tak własny kod jak też i ten, który rozkminiają ich rywale. Odgadnięcie swojej sekwencji trzech cyfr zakodowanych za pomocą wybranych skojarzeń z czterema słowami kluczowymi nie jest tu sposobem na wygraną. Ten sukces pozwala tylko uniknąć kary. Drogą do zwycięstwa jest poprawne zidentyfikowanie kodu puszczonego w eter przez szyfranta drużyny przeciwnej. Za to przyznawany jest żeton sukcesu, najwyższe wyróżnienie w świecie imprezowego szpiegostwa. Dwa takie trofea gwarantują wygraną.

Cztery słowa kluczowe pozostają niezmienne przez całą rozgrywkę. Z tury na turę przybywa przypisanych im przez rotujących szyfrantów skojarzeń. W ten sposób jedna i druga drużyna ma coraz łatwiej przy kolejny kodzie. To genialnie podnosi poprzeczkę kolejnym szyfrantom. Nie dość, że nie można powtarzać użytych wcześniej słów, pojęć, fraz, to jeszcze trzeba wymyślać takie podpowiedzi, które będą bardziej czytelne dla swoich niż przeciwników.

Zéro Zéro Sept

Autor Decrypto, montrealczyk Thomas Dagenais-Lespérance, wydał swoje dzieło pod egidą Scorpion Masqué, kanadyjskiej firmy z Quebecu, której francuskojęzyczni założyciele lubują się w łamigłówkach. Z tej samej stajni pochodzą też Maszyna Turinga i Halo, wieża! wydane przez Lucky Duck Games Polska. Gra, w której trzeba uważać, żeby przypadkiem nie grać na dwa fronty od frankofońskich Kanadyjczyków. Nie spodziewałem się niczego innego po ludziach posługujących się na co dzień gramatyką, której jedynym sensem istnienia jest ukrywanie swoich prawdziwych intencji. Możliwe, że z tego powodu Decrypto skaluje się karkołomnie.

Tryb trzyosobowy to trochę inna gra, w której jeden gra przeciw drużynie. Przechwytujący musi zdobyć dwa żetony sukcesu w ciągu pięciu rund. Kiedy para tajniaków zawali odczytanie kodu, samotny agent otrzymuje sukces w nagrodę. To taka z samej swojej natury rozgrywka asymetryczna, podczas której jeden podsłuchuje przez dziurkę od klucza.
Od czterech do sześciu osób gra się bardzo przyjemnie. Każdy ma szansę sprawdzić się jako szyfrant i nie traci się czasu na burze mózgów. Można grać nawet na więcej niż pudełkowe maksimum ośmiu uczestników zabawy, lecz zawodowcy unikają takiego tłoku.

Bezdyskusyjną zaletą Decrypto jest to, że da się wyrobić z rozgrywką poniżej maksymalnej liczby ośmiu rund. Często przeciwnicy zdają się nadawać na jednej fali z waszym szyfrantem, co tylko służy przyspieszaniu gry. Pudełkowe 30 minut intensywnej komedii pomyłek jest prawidłową wartością.

Enigma Hari

Stare szpiegowskie przysłowie mówi, że trzy osoby są w stanie dochować tajemnicy pod warunkiem, że dwie z nich zostaną wyeliminowane. W Decrypto także im niej uczestników zabawy, tym lepiej. Szpiegowskie imprezy nie lubią tłoku. Nie jest to jednak gra dla par.
Patent na jednoczesne rozpracowywanie kodu przez obie drużyny skutecznie wzmaga rywalizację. Bardziej premiowane jest przechwycenie kodu przeciwników, zatem na barki szyfrantów spada brzemię sprytnego doboru wskazówek.
Z każdą turą przybywa wskazówek, więc szybciej można identyfikować słowa kluczowe. Dlatego też trzeba móżdżyć bardziej, aby nie ułatwić zbytnio roboty rywalom.

Mission possible

Decrypto za pomocą prostego zabiegu podbija frajdę z gry o przynajmniej jedno oczko. Ponieważ także drużyna rywali uważnie słucha szyfranta, trzeba jednocześnie nadawać na dwóch falach, żeby ci, co powinni odgadnąć, wiedzieli lepiej.
W gronie do sześciu graczy rozgrywka jest szybka, emocjonująca, dająca zarówno frajdę jak i wyzwanie dla szarych komórek. Zbytni tłum produkuje biały szum, przestoje, a jak za dobrze idzie, to nie każdy bawi się w równy stopniu.
Ostateczna ocena to: SAMURAJE, WESTERN, WSPANIALI, ŻYCZENIA.

Prawidłowy kodem jest zaszyfrowana współpraca barterowa z wydawnictwem Portal.

Daniel Brzost

Na codzień dzielny mąż i dumny ojciec dwóch giermków. Z planszówkami za pan brat od nie-pamięta-kiedy-ale-prawdopodobnie-tuż-przed-wyginięciem-dinozaurów. Gdy nie gra w planszówki, spędza czas przy ulubionej książce. Oczywiście nie jego, bo ktoś musi czytać dzieciom. Planszówki są dla niego jak fasolki z Harry’ego Pottera. Grunt, aby nie otrzymać do ręki tej, której jeść nie chce nikt.

Komentarze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najpierw najnowsze Najpierw najstarsze
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze