Test SPC Gear AXIS – opakowanie i jego zawartość
Recenzję klasycznie zaczynamy od omówienia zarówno wyglądu, jak i samej zawartości pudełka. SPC Gear AXIS przychodzi do nas w solidnym i dobrze wykonanym opakowaniu utrzymanym w czarnej kolorystyce i ozdobionym charakterystycznym dla marki designem. Aby wyjąć z niego mikrofon, musimy najpierw wysunąć karton z okalającej go obwoluty. Na jej froncie zobaczymy zdjęcie samego urządzenia i kilka podstawowych informacji o nim w języku angielskim. Na obu bokach umieszczono notkę o specyfikacji technicznej w kilkunastu językach (w tym polskim). Z tyłu natomiast widnieje kilka fotografii sprzętu i dodatkowe szkice, z których dowiemy się o jego dokładnych wymiarach. Pudełko, w którym znajdziemy samo urządzenie, wykonano w całości w czerwonym kolorze, a zwieńczeniem jest małe logo producenta na środku.
W dość sporym prostopadłościennym opakowaniu znajdziemy mikrofon SPC Gear AXIS, który bardzo dobrze zabezpieczono przed ewentualnymi uszkodzeniami mogącymi powstać podczas transportu do konsumenta. W środku wszystkie elementy chronione są wyprofilowanymi gąbkami, dzięki którym mamy pewność, że zestaw w trakcie podróży trzyma się na swoim miejscu.
Wewnątrz pudełka znajdziemy także przewód USB-A (do komputera) – USB-C (do mikrofonu), który mierzy dokładnie 2,5 m oraz adapter pozwalający nam przymocować urządzenie do regulowanego ramienia.
Oprócz samego sprzętu w kartonie otrzymujemy instrukcję obsługi, z której dowiemy się o dokładnym przeznaczeniu i działaniu przycisków, poznamy specyfikę dostępnych trybów charakterystyki kierunkowej oraz dokładne warunki techniczne mikrofonu. Te informacje przeczytamy w języku angielskim.
Wygląd zewnętrzny: budowa, design i wykonanie
SPC Gear AXIS jest dostępny do zakupu w dwóch wariantach kolorystycznych: białym (Onyx White) (kolor biały) oraz czarnym. Do naszej redakcji dotarł egzemplarz w tej drugiej, nieco bardziej klasycznej wersji. Producent postawił na stonowany design, dzięki czemu pod kątem stylistycznym wpasować powinien się on w praktycznie każde stanowisko komputerowe. Urządzenie i wszystkie jego elementy już na pierwszy rzut oka wydają się być niezwykle wytrzymałe. Obudowa kapsuły mikrofonu to metalowy podłużny walec z plastikową podstawą oraz szczytowym panelem dotykowym w czarnym kolorze. Na dole producent umieścił swoje logo.
Konstrukcja jest stabilna, waży 575 g i pod względem jej wyważenia naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Mamy do czynienia z urządzeniem typu plug-and-play, co na pewno można uznać za zaletę. W praktyce oznacza to, że do działania mikrofonu nie jest wymagana instalacja żadnych sterowników czy dodatkowego oprogramowania, a wystarczy jedynie podłączyć go do naszego komputera, by sprzęt natychmiastowo był gotowy do pracy. Wewnątrz konstrukcji znajduje się pop filtr wykonany z pianki, który ma za zadanie zapobiegać skokom natężenia sygnału wejściowego, gdy użytkownik w czasie artykulacji wypowiada spółgłoski zwarto-wybuchowe, których przykładem mogą być chociażby głoski „p”, „t” oraz „k”. Prawidłowo spełnia on swoje przeznaczenie, czego poświadczeniem są testy i nagrania, które znajdziecie w dalszej części tej recenzji.
Do modelu AXIS w fabrycznej konfiguracji została zamontowana metalowa podstawa, której solidne wykonanie z metalu pozwala wierzyć, że nawet przy wieloletnim użytkowaniu nie będziemy musieli martwić się o jej trwałość. Na jej spodzie przytwierdzone zostały cztery gumki zapobiegające przypadkowemu przesuwaniu się urządzenia po blacie stołu lub dowolnym innym podłożu i bez wątpienia skutecznie spełniają one swoją rolę. Dodatkowo istnieje możliwość zamocowania mikrofonu na regulowanym ramieniu (brak w zestawie), po ówczesnym odkręceniu śrubki z podstawy i przekręceniu do konstrukcji dołączonego do zestawu gwintu.
W mikrofonie SPC Gear AXIS nie mogło zabraknąć oczywiście koszyczka antywstrząsowego. Ten ma za zadanie redukować wibracje przenoszone przez podstawę, a w ostateczności przekładać się na nagranie dźwięku, które będzie pozbawione zakłóceń wynikających z ewentualnych przypadkowych szturchnięć biurka lub innych drgań. Kosz wykonano z tworzywa sztucznego, niestety stosunkowo giętkiego. Mimo to w praktyce nie ma z nim żadnych problemów i w stu procentach spełnia swoje zadanie. Jego położenie można regulować tak, by urządzenie nachylać pod różnymi kątami wedle własnych preferencji.
Przyciski, pokrętła i złącza w mikrofonie
Na górnym panelu mikrofonu usytuowano dotykowy przycisk do wyciszania. Umieszczono go w dogodnej lokalizacji, co pozwala szybko wygłuszyć urządzenie podczas rozgrywki. To, czy AXIS jest wyłączony, możemy z łatwością rozpoznać na podstawie czerwonego podświetlenia diod LED na górze konstrukcji oraz perforowanej części obudowy.
Z tyłu umieszczono pokrętło Gain, którym dodatkowo ustawimy tryb i wyregulujemy głośność. Na dole znajdziemy przycisk, za którego pomocą zmienimy tryb podświetlenia RGB.
SPC Gear AXIS został wyposażony w wyjście słuchawkowe minijack 3,5 mm umieszczone z tyłu mikrofonu. Gdy podłączymy do niego słuchawki możemy nie tylko usłyszeć to, co dzieje się w grze, ale także własny głos, sprawdzając jakie dźwięki zbiera urządzenie. Sam odsłuch wypada bardzo dobrze, nie odnotowujemy tu oczywiście żadnego opóźnienia, a jakość przetwarzanego audio pozytywnie zaskakuje. Pod złączem minijack znajduje się potencjometr, który służy do regulacji głośności. Aby ściszyć musimy go przytrzymać w lewej pozycji, a aby podgłośnić – przesunąć w prawo. Można byłoby ewentualnie pokusić się o inne umiejscowienie pokrętła, ponieważ położenie to nie należy do najwygodniejszych ze względu na małą odległość od wspomnianego gniazda.
Nad wyjściem słuchawkowym znajdziemy złącze USB-C. Służy ono do połączenia mikrofonu z naszym komputerem. Przewód mierzy dokładnie 2,5 m i jest on zakończony wtykiem USB-A. Jest to zwykły gumowy, czarny kabel bez specjalnego oplotu, który daje się łatwo formować.
Podświetlenie RGB
Jak na produkt skierowany do graczy przystało, w mikrofonie SPC Gear AXIS nie zabrakło podświetlenia RGB, które wyłania się zza pop filtra. Dostępne są dwa rodzaje iluminacji: stały kolor (do wyboru: zielony, błękitny, niebieski, różowy, czerwony oraz żółty), a także tryb, w którym odcienie przechodzą falą.
Aby zmienić efekt świetlny, musimy kliknąć przycisk umieszczony na dole konstrukcji. Jeśli użytkownik nie jest fanem RGB, to istnieje również oczywiście możliwość całkowitego wyłączenia iluminacji. W tym celu wystarczy przytrzymać dedykowany guzik przez trzy sekundy.
Poniżej zamieszczam również materiał wideo producenta prezentujący główny tryb aktywnego podświetlenia, czyli wspomniany przeze mnie wcześniej rodzaj płynnego przechodzenia kolorów przez paletę RGB powszechnie określany mianem „tęczy” (rainbow).
Specyfikacja techniczna
SPC Gear AXIS to mikrofon charakteryzujący się pasmem przenoszenia od 30 Hz do 18 000 Hz. Częstotliwość próbkowania wynosi 192 kHz i 24 bity, co jest w zupełności wystarczającą, a nawet wysoką wartością jak na sprzęt niebędący przecież urządzeniem typowo scenicznym. Czułość mikrofonu to ok. 130 dB.
Zmienna charakterystyka kierunkowa
Najważniejszą funkcją, którą posiada mikrofon SPC Gear AXIS, jest zdecydowanie zmienna charakterystyka kierunkowa. Służy ona do łatwej zmiany kierunku nagrywania co pozwala dostosować tryb działania do naszych potrzeb. Możemy wybrać jedno z czterech ustawień polaryzacji: kardioidalny, dwukierunkowy, stereo i dookólny. Sprawia to, że model AXIS poradzić ma sobie w naprawdę wielu sytuacjach – od streamowania, poprzez rozmawianie ze znajomymi, aż po nagrywanie podcastów z kilkoma osobami jednocześnie.
Tryb kardioidalny najlepiej sprawdzi się podczas rozmowy ze znajomymi lub w trakcie streamowania (kierunek rejestrowania dźwięku będzie skupiony wyłącznie na przestrzeni bezpośrednio przed kapsułą). Dwukierunkowe ustawienie (przód i tył) pozwoli nagrać konwersację z osobą siedzącą naprzeciwko (idealnie nada się do podcastów). Charakterystyka dookólna umożliwia zaś zarejestrowanie wszystkich dźwięków otoczenia. Tryb stereo sprzyja z kolei na przykład nagrywaniu instrumentów czy śpiewu, ponieważ pozwala zachowywać panoramę kierunku dźwięków docierających do kapsuły rejestrującej, co przekłada się na realistyczną przestrzenność przechwyconych odgłosów. Kierunkowość wybierać możemy poprzez krótkie wciśnięcie potencjometru Gain. Aktywny tryb rozpoznamy dzięki diodom LED, które znajdziemy na górnym panelu mikrofonu.
Testy praktyczne mikrofonu
Poniższe nagrania powstały przy użyciu domyślnych ustawień karty dźwiękowej. Są one surowe i nie zastosowano w nich żadnej korekcji graficznej ani efektu redukcji szumów.
Nagranie głosu rejestrowanego z odległości ok. 15 cm (tryb kardioidalny)
Dla porównania poniżej zamieszczam nagranie prezentujące brzmienie głosu zarejestrowanego innym popularnym, budżetowym mikrofonem, który z kolei wymaga podłączenia poprzez złącze mikrofonowe XLR (choć na rynku dostępna jest również wersja alternatywna umożliwiająca wykorzystanie przewodu USB). W tym wypadku do czynienia mamy z modelem Behringer C1, który został podpięty do komputera za pośrednictwem budżetowego interfejsu audio Behringer U-Phoria UMC204HD. Całość takiego zestawu można bez większych problemów nabyć w kwocie porównywalnej do ceny mikrofonu SPC Gear AXIS (ok. 500 zł).
Zarówno dźwięk, jak i stosunek poziomu szumów do głośności rejestrowanego głosu w przypadku obu urządzeń stoją na naprawdę satysfakcjonującym poziomie. AXIS odznacza się nieco jaśniejszą, wyraźniejszą barwą, kosztem części niższych częstotliwości. Behringer C1 natomiast oddaje nieco więcej basów, a nasz głos brzmi tutaj cieplej.
Prezentacja trybów: kardioidalny, dwukierunkowy, stereo i dookólny
W celu przetestowania efektywności trybu zmiany charakterystyki kierunkowej w odległości około 20 centymetrów dokładnie z tyłu mikrofonu został umieszczony telefon odtwarzający nagranie rozmów o stałej głośności toczących się w przypadkowej kawiarni, jako symulacja hałasu otoczenia docierającego do mikrofonu z wyznaczonego kierunku.
Na początku oraz w drugiej połowie każdego z nagrań słychać wyłącznie wspomniany dźwięk rozmów odtwarzany zza bohatera naszej dzisiejszej recenzji. W międzyczasie natomiast do hałasu otoczenia dołącza głos narratora, który pozwoli wam samodzielnie ocenić stosunek głośności rejestrowanych dźwięków względem siebie w każdym z dostępnych trybów.
Mikrofon SPC Gear AXIS w trybie kardioidalnym (cardioid)
Tryb dwukierunkowy (bidirectional)
Tryb stereofoniczny (stereo)
Tryb dookólny (omnidirectional)
Test pop filtra. Neutralizacja spółgłosek zwarto-wybuchowych
Jak już wspominałem w części opisującej konstrukcję oraz projekt mikrofonu SPC Gear AXIS, urządzenie to zostało wyposażone w zintegrowany pop filtr, który ukryto wewnątrz jego obudowy. Zapobiegać ma on tutaj przede wszystkim nadmiernym, niepożądanym skokom natężenia sygnału wejściowego rejestrowanego przez aktywną kapsułę, które występują podczas wypowiadania przez nas wyrazów zawierających spółgłoski zwarto-wybuchowe (np. „baryton”, „niebieski”, „spinka”, „notatnik”). Poniżej znajdziecie dwa nagrania. Pierwsze z nich prezentuje efekt tłumienia wspomnianych głosek wypowiadanych indywidualnie.
Nagranie drugie to natomiast prezentacja efektu tłumienia przez pop filtr spółgłosek wybuchowych artykułowanych podczas wypowiadania pełnych wyrazów, których listę zamieszczam poniżej.
- „baryton”
- „niebieski”
- „atom”
- „latać”
- „spinka”
- „sierpień”
- „sukienka”
- „wiekiem”
- „notatnik”
Powyższe nagranie przeanalizowałem również przyglądając się jego oscylogramowi. Podobnie i wy możecie przyjrzeć się stosunkowi głośności spółgłosek zwarto-wybuchowych rejestrowanych przez mikrofon SPC Gear AXIS do pozostałych głosek składających się na pełne wypowiadane tutaj wyrazy. Dla ułatwienia na poniższej grafice zaznaczone zostały momenty, w których rozpoczyna się plozja – ostatnia, jednak najistotniejsza dla tego testu faza artykulacji określonych interesujących nas spółgłosek, która jest równoznaczna z przerwaniem zapory utworzonej w jamie ustnej przez narastające ciśnienie oraz faktyczną eksplozją. To właśnie w milisekundach następujących po tych momentach dochodzi do zwiększonego natężenia intensywności dźwięku, które ma być ograniczane przez pop filtr.
Zarówno na podstawie oceny słuchowej nagrań, jak i analizy ich oscylogramów śmiało możemy wyciągnąć wniosek, że pop filtr w sposób nietuzinkowy wbudowany w konstrukcję mikrofonu bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Niepożądane eksplozje dźwięku są skutecznie ograniczane, dzięki czemu stosunek ich głośności do natężenia pozostałych głosek artykułowanych przez użytkownika zostaje prawidłowo wyrównany.
Podsumowanie recenzji mikrofonu SPC Gear AXIS
SPC Gear AXIS to zdecydowanie kolejny dobrze wykonany produkt spod skrzydeł tej marki. Polski producent postawił na stonowany design, dzięki czemu urządzenie powinno idealnie wpasować się w stylistykę praktycznie każdego stanowiska. Testowany mikrofon świetnie sprawdzi się nie tylko w nagrywaniu podcastów, streamowaniu czy w rozmowie ze znajomymi, ale praktycznie w każdej sytuacji, a to wszystko dzięki funkcji zmiennej kierunkowości. AXIS posiada bardzo dobre parametry, a sama jakość rejestrowanego dźwięku zasługuje na ogromną pochwałę. W tym aspekcie sprzęt nas nie zawodzi i zapewnia naturalne, czyste brzmienie. Zarówno mikrofon, jak i podstawa są bardzo solidnie wykonane i ich jakość nie budzi obaw. Należy wspomnieć także o dobrze zrealizowanym pop filtrze ukrytym wewnątrz obudowy, który swoje zadanie – jak można posłuchać i zobaczyć na powyższych testach – spełnia wzorowo.
Elementem konstrukcji, do którego mógłbym się przyczepić, jest koszyk antywstrząsowy wykonany ze stosunkowo giętkiego tworzywa sztucznego, niekoniecznie będącego w stanie długo znieść intensywne użytkowanie i ewentualne okazjonalne upadki urządzenia na blat stołu (o takie przewrócenie w przypadku mikrofonu stawianego bezpośrednio na biurku przecież nietrudno). Dodatkowo odrobinę brakuje mi tutaj dedykowanego oprogramowania, gdzie moglibyśmy konfigurować ustawienia naszego sprzętu właśnie za pomocą aplikacji. Warto również zwrócić uwagę na fakt, iż panel dotykowy znajdujący się na szczycie mikrofonu nierzadko wymaga solidnego „pacnięcia”, by rzeczywiście rejestrowanie dźwięków zostało wyciszone, co może stać się nieco irytujące dla osób nas słuchających (na przykład podczas transmisji na żywo).
Cena modelu SPC Gear AXIS w sklepach wynosi 499 zł i w zestawieniu z podobnymi urządzeniami innych marek trudno byłoby powiedzieć, że jest to przepłacony produkt. Wręcz przeciwnie, moim zdaniem mamy tu do czynienia z dobrym stosunkiem ceny do jakości, dlatego też z czystym sumieniem mogę polecić ten model w szczególności każdemu zapalonemu streamerowi, któremu zależy na wysokiej jakości dźwięku, uniwersalnej charakterystyce technicznej oraz efektownym wyglądzie.