Zawody w Project Zomboid są idealnym sposobem na dostosowanie gry do swojego sposobu rozgrywki. Chcesz ćwiczyć przetrwanie w dziczy? Weź Strażnika Leśnego. Zainteresowany rolą wsparcia w grupie? Będą spokojniejsi, mając przy sobie Lekarza. Twoim marzeniem jest szybka śmierć? Zostań policjantem.
Zawody są swego rodzaju klasami w Project Zomboid. W drastyczny sposób zmieniają sposób gry i drogę rozwoju postaci, dzięki bonusom do zdobywanych Punktów Doświadczenia w umiejętnościach startowych. Jej wybór jest kluczowy podczas tworzenia postaci, ale nie jest obowiązkowy. Każda postać może mieć tylko jeden zawód.
Poniższa lista jest rekomendacjami społeczności Project Zomboid i przestawia ona stan rzeczy w aktualizacji 41.71 stable. Jednakże, zawody nie są tematem płynnym jak woda, i nie podlegały zmianie praktycznie od momentu ich wprowadzenia. Jeżeli zostaną wprowadzone zmiany to, w zależności od ich wagi, lista zostanie zaktualizowana, lub zostanie stworzony osobny artykuł adresujący zmiany.
Koło nazwy każdego zawodu jest umieszczony jego koszt w punktach tworzenia postaci. Biorąc pod uwagę, że standardowa pula wynosi 8 punktów, wszystkie zawody kosztujące więcej wymagają dobrania cech negatywnych.
Najlepsza profesja dla fanów siekania całych hord. Po jednym punkcie do Siły, Siekier, Kondycji i Biegania w bardzo okazyjnej cenie. Dlaczego to taka dobra kombinacja umiejętności? Tłumaczę to w poradniku o walce i broni w Project Zomboid.
Powiedziałbym, że jest to alternatywa dla strażaka, ale samo to by zakładało, że jeden zawód jest lepszy od drugiego. Drwal może i nie ma punktów w Bieganiu i Kondycji, ale nadrabia to mistrzostwem Siekier. Poza dodatkowym punktem w tej kategorii ma on też unikalną umiejętność dodatkowo zwiększającą szybkość zamachów i biegłość w ścinaniu drzew.
Teoretycznie Drwal ma większy potencjał dzięki unikalnej zdolności, jednak mimo to nie jest aż tak popularnym wyborem jak Strażak, właśnie z powodu tych kilku brakujących punktów. Sprawa jest dość skomplikowana, aby jednomyślnie ogłosić, która profesja jest lepsza, więc może zostawmy ten wątek na tym, że są siebie warte.
Ten zawód jest wyróżniony z zupełnie innego powodu niż cała reszta. Po co marnować masę punktów na specjalizację w broni, która jest bezużyteczna? Po pierwsze, jest dość rzadka. Po drugie wymaga amunicji. Po trzecie jest niezbyt wydajna. Po czwarte jest cholernie głośna.
No to dlaczego nie policjant a żołnierz? Weteran jest w 100% odporny na stres. Nie będę wchodzić w szczegóły tej mechaniki, ale warto powiedzieć o niej dwie rzeczy. Jest on nie do ominięcia podczas walki, i znacząca obniża efektywność w pozbywaniu się zarażonych. Zimna krew sama w sobie jest warta 16 punktów, reszta to mało przydatny dodatek.
Podobna sytuacja tutaj. Nocna zmiana to bardzo mocna umiejętność, pozwalająca oszczędzić kilka godzin na dobę poprzez krótszy sen. Plus, nie jestem w stanie zliczyć, ile razy zginąłem podczas snu, a Ochroniarz jest czujny nawet podczas odpoczynku. Dodatkowe punkty do Biegania i śmiesznie niski koszt względem otrzymywanych profitów sprawia, że to jeden z najlepszych wyborów na tej liście.
Zwróć uwagę na koszt tej profesji. Najlepszy zawód w pierwszej pomocy, punkcik w krótkich ostrzach i najniższy koszt, jaki znajdziesz na tej liście. Coś jeszcze muszę dodawać?
Według obecnej mety (Update 41) Stolarstwo jest najmocniejszą umiejętnością w grze. Trzeci poziom stolarstwa to potężny profit, szczególnie jeśli planujesz szybkie założenie bazy (o tym piszę w poradniku o kryjówkach i bazach w Project Zomboid). Dodatkowo ten zawód otrzymuje punkt do Krótkich obuchów, bardzo szanowanej kategorii oręża. Zawód warty znacznie więcej niż jego wartość w punktach.
Często określany jako „Stolarz+”, Złota rączka właśnie tym jest. Różnica polega na tym, że dwa nadmiarowe poziomy Stolarstwa są umieszczone w Konserwacji, znacznie, znacznie trudniejszej do nauki. Oszczędzę matematyki, ale wbijanie każdego kolejnego poziomu jest prostsze od poprzedniego, z czego pierwszy poziom zajmuje całe dnie. Co robi Konserwacja? Sprawia, że wszystko, czego używasz, jest bardziej wytrzymałe. Brzmi mało atrakcyjnie, ale zmienisz zdanie kiedy złamie ci się ósmy nóż w przeciągu 10 minut.
Głównym powodem, dla którego włamywacz jest wart tylu punktów, jest możliwość korzystania z pojazdów bez żadnych innych umiejętności (dokładne instrukcje znajdziesz w dedykowanym poradniku o samochodach w Project Zomboid). Warto jednak wspomnieć, że ten zawód zaczyna z dwoma punktami w Cichym chodzeniu, Skradaniu i Zwinności. Całe trio jest naprawdę przydatne, i szczególnie trudne do wymaksowania w czym +100% PD znacznie pomaga. Włamywacz to zawód, który kosztuje dużo, ale oferuje znacznie więcej.
Będę szczery: nie jestem zbytnim fanem survivalu na łonie natury. Strażnik leśny jest dedykowanym zawodem właśnie dla tych graczy, którzy wolą „robinsonowy” styl gry. Dwa punkty w Zbieractwie i Stawianiu pułapek zapewnia przeżycie z dala od cywilizacji, podczas gdy po jednym punkciku w Siekierach i Stolarstwie umożliwia zbudowanie chatki relatywnie szybko.
No więc Elektryk dostaje 3 punkty do Elektryki. I to tyle. Więc czemu tyle kosztuje? Czyżby był to jakiś OP skill, który pozwala graczowi osiągnąć potęgę, o jakiej nikomu się nie śniło? No… nie. Otóż diabeł tkwi w szczegółach.
Jedyne źródło prądu po wyłączeniu miejskiej sieci to generator. Aby móc z niego korzystać trzeba mieć odpowiednią umiejętność. I nie, nie ma ona nic wspólnego z Elektryką. Jedyny sposób na jej zdobycie to instrukcja obsługi generatora (spore tomisko). Oczywiście, prawdopodobieństwo jej znalezienia jest niesamowicie małe, nieporównywalnie mniejsze do szansy znalezienia działającego generatora. I tu wkracza Elektryk.
Elektryk zaczyna z umiejętnością obsługi agregatów prądotwórczych. Pozwala to zaoszczędzić całe godziny szukania tej durnej instrukcji i od razu przejść do ogarniania infrastruktury swojej bazy.
Bartłomiej Gawryszuk