Loot boxy w Wielkiej Brytani z nowymi przepisami. Co uległo zmianie?

19 lipca 2023,
15:00
Mateusz Skowron
Skrzynka z nagrodami z gry Overwatch

Stowarzyszenie Ukie (United Kingdom Game Industry) opublikowało dziś 11 Zasad Branżowych które na celownik wzięły niezwykle popularne loot boxy. Lista została opracowana przez Grupę Roboczo-Technicznej, która została powołana przez Ministerstwo Kultury, Mediów i Sportu (DCMS). Według współprzewodniczącego Ukie, Daniela Wooda, te wytyczne powinny pomóc Wielkiej Brytanii „poprawić ochronę wszystkich graczy i podkreślają zaangażowanie branży w bezpieczną i odpowiedzialną rozgrywkę”.

Jakie zmiany zostały wprowadzone przez Ukie?

Jednym z pierwszych działań branży ma być uruchomienie kampanii informacyjnej o wartości 1 miliona funtów, której czas przewidziano na trzy lata, mającej za cel podniesienie świadomości o funkcjach kontroli rodzicielskich, dzięki którym opiekunowie mogą zarządzać zakupami w grach, w tym właśnie omawianymi skrzynkami z nagrodami, czasem spędzonym przed ekranem, interakcjami online i dostępem do treści odpowiedniej dla wieku.

Jedenaście nowych zasad mówi o:

  1. Zapewnieniu narzędzi, które skutecznie ograniczą możliwość nabycia skrzynki z nagrodami przez osoby poniżej 18 roku życia bez zgody lub wiedzy rodzica lub opiekuna.
  2. Wspieraniu świadomości na temat wykorzystania narzędzi przez wszystkich graczy, rodziców i opiekunów za pomocą regularnych komunikatów, zaczynając od kampanii informacyjnej.
  3. Utworzeniu rady ekspertów ds. kontroli wieku w przemyśle gier. Grupa ta będzie się regularnie spotykać, aby opracowywać najlepsze praktyki dotyczące kontroli rynku, omawiać postępy technologiczne i najnowsze badania, a także rozważać możliwości rozwijania systemów, współpracując z odpowiednimi regulatorami i decydentami, jak również konsultując się z graczami, rodzicami i opiekunami oraz organizacjami zewnętrznymi.
  4. Ujawnieniu obecności skrzynek z nagrodami jeszcze przed zakupem gry, aby gracze mogli podjąć świadomą decyzję o rozpoczęciu rozgrywki zawierającej skrzynki.
  5. Dostarczeniu konkretnych informacji o prawdopodobieństwie uzyskania przedmiotów lub kategorii przedmiotów przed nabyciem lub otwarciem konkretnego loot boxa.
  6. Projektowaniu i prezentacji skrzynek z nagrodami w sposób łatwy do zrozumienia, który promować będzie sprawiedliwą i odpowiedzialną rozgrywkę.
  7. Wspieraniu środowisk naukowych skupionych na branży gier wideo, aby ułatwić tworzenie badań opartych na danych o wyższej jakości, które przestrzegają zasad nauki otwartej, jednocześnie szanując prywatność danych.
  8. Kontynuowaniu działań przeciwko nieautoryzowanej sprzedaży przedmiotów zdobytych z skrzynek z nagrodami za prawdziwe pieniądze oraz inwestowaniu w ochronę praw autorskich w celu zwalczania takiej sprzedaży.
  9. Zobowiązaniu do łagodnych polityk zwrotów za bezpośrednio zakupione skrzynki lub zakupioną wewnętrzną walutę używaną do nabycia skrzynek z nagrodami, w przypadku gdy wydano pieniądze bez zgody lub wiedzy rodzica, z wyraźnie wyświetlonymi ścieżkami kontaktowymi do obsługi klienta.
  10. Wzmacnianie ochrony dla wszystkich graczy. Utworzona rada zobowiązuje się dostarczać wszystkim graczom informacje na temat odpowiedzialnej rozgrywki i skutecznego zarządzania wydatkami podczas gry. Grupa będzie nadal współpracować z organizacjami zewnętrznymi, graczami, rodzicami, opiekunami i środowiskiem akademickim, aby skorzystać z ich doświadczenia i wyników przeprowadzonych badań.
  11. Współpraca z rządem Wielkiej Brytanii i innymi odpowiednimi interesariuszami w celu oceny skuteczności tych zasad po odpowiednim okresie wdrożenia wynoszącym 12 miesięcy. Członkowie grupy roboczej zobowiązują się do okresowej rewizji tych środków wraz z rządem Wielkiej Brytanii, aby ocenić ich skuteczność, kampanie informacyjne oraz wziąć pod uwagę dalsze innowacje technologiczne w sektorze.

Problemem loot boxów już od dawna próbują zająć się różne instytucje na świecie, jednak póki co ich popularność jedynie rośnie. Czas pokaże, czy wdrożone przez Ukie zasady przyniosą pozytywny skutek.