DirectX 12 w Windows 10 jest odpowiedzialny za umożliwienie różnym programom (w szczególności grom) prawidłowe wykorzystanie sprzętu audio oraz wideo. DirectX 12 poprawia również jakość współpracy aplikacji oraz hardware. W sieci pojawiają się jednak coraz liczniejsze wyszukiwania odnośnie do podstawowych problemów związanych z tą technologią. W poniższym wpisie postaram się odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące DirectX 12 na Windows 10, które mogą pojawić się w głowie użytkownika.
DirectX 12 został wprowadzony wraz z systemem Windows 10 w roku 2015. Dokładnie rzecz biorąc, jest to niskopoziomowe API, które umożliwia znacznie większą kontrolę nad sprzętem oraz poprawę wydajności względem poprzednich wersji. API nie jest niczym innym niż interfejsem programowania aplikacji, który – jak już wspomniałem – ma zapewnić prawidłowe działanie sprzętu komputerowego w grach i aplikacjach.
Z tego artykułu dowiecie się m.in.:
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy na naszym systemie Windows 10 mamy DirectX 12, możemy to bez większego problemu sprawdzić. Wystarczy, że za pomocą kombinacji klawiszy Windows oraz R uruchomimy małe okienko, w którym należy wpisać polecenie dxdiag i zatwierdzić je dwukrotnie enterem.
Naszym oczom ukaże się wówczas nie tylko wersja API, ale także podstawowe informacje dotyczące systemu operacyjnego oraz hardware. Za pomocą tego narzędzia możemy sprawdzić również model karty graficznej czy zainstalowane sterowniki GPU.
Co ważne, w systemie Windows 10 DirectX 12 jest wbudowany, oznacza to, że nie musimy go ani pobierać, ani instalować, oczywiście jeśli nasza karta graficzna wspiera omawiany interfejs. To na tyle wygodne, że zwykły użytkownik nie musi martwić się o dodatkowe programy, a swój czas może spożytkować na wykorzystanie DX12 w praktyce.
Co ciekawe, firma z siedzibą w Redmond zadecydowała także o wsparciu starszej wersji ich systemu przez DirectX 12. Mowa oczywiście o Windows 7, który wbrew pozorom nadal jest chętnie wybierany przez środowisko graczy. Na stronie Microsoft, będącego podmiotem odpowiedzialnym za wprowadzenie oraz dalszy rozwój tego API, dostępne są starsze wersje oprogramowania, które mogą przydać się wówczas, kiedy chcemy uruchomić tytuł sprzed lat na nowszym sprzęcie.
Tak jak zostało już wyżej wspomniane, DirectX 12 w Windows 10 jest częścią systemu operacyjnego, tak więc nie ma potrzeby dodatkowego pobierania czy instalacji tego API. Sytuacja zmienia się natomiast w chwili, kiedy interfejs programowania aplikacji jest przyczyną błędu lub chcemy zainstalować biblioteki DX12 w nieco starszym środowisku Windows. W takich sytuacjach można oczywiście skorzystać z linku powyżej i pobrać instalator bezpośrednio ze strony Microsoftu.
Na samym początku warto sprawdzić, czy spełniamy wszystkie wymogi instalacji, czyli posiadamy kartę graficzną ze wsparciem dla DirectX 12 (o tym nieco niżej) i system Windows 10 lub wspieraną poprzednią wersje. Jeśli chodzi o sam proces instalacji, to nie różni się on praktycznie niczym od innych programów oraz aplikacji.
Po pobraniu pliku należy uruchomić go, aby dalej instalator poprowadził nas krok po kroku. Kiedy zakończymy ten proces, warto upewnić się, czy wszystko przebiegło pomyślnie, uruchamiając narzędzie diagnostyczne za pomocą wspomnianego wcześniej polecenia dxdiag.
DirectX 12 na początku swojego istnienia był dostępny jedynie dla posiadaczy systemu Windows 10. Sytuacja zmieniła się natomiast, kiedy Microsoft oficjalnie wprowadził to niskopoziomowe API również w Windows 7. Tak więc Windows 10 był, ale już od jakiegoś czasu nie jest jedynym systemem operacyjnym, który może pochwalić się bibliotekami DX12. Do tej rodziny można zaliczyć także systemy nowsze od popularnej siódemki, takie jak Windows 8 oraz 8.1.
W większości przypadków użytkownicy komputerów nie muszą martwić się o to, czy ich GPU jest kompatybilne z DirectX 12, nawet kilkuletnie modele otrzymały bowiem wsparcie. NVIDIA, czyli jeden z producentów kart graficznych, przygotował nawet zestawienie układów, które bez problemu obsłużą wspomniane API.
Jeśli chodzi o jednostki owego przedsiębiorstwa, to DX12 nie obsłużą karty z generacji Tesla, czyli serii GeForce 300 oraz 405 i starszych. W obozie AMD obsługa DirectX 12 kończy się na architekturze GCN 1.0, do której należą takie układy, jak R9 280 czy HD 7000.
Krystian Ławniczak