fbpx

Baza w Project Zomboid. Kryjówki i budowa schronienia przed zombie

Nieważne czy potrzebujesz miejsca do odpoczynku, magazynu na łupy, czy też marzysz o samowystarczalnej twierdzy, przyda ci się baza operacyjna, kryjówka lub przynajmniej jakieś schronienie. Zakłopotany? Masz szczęście! Właśnie temat budowania bazy w Project Zomboid przedstawiamy i szczegółowo opisujemy w tym poradniku.

11 lipca 2022

Zależnie od twojego stylu gry, miejsce odpoczynku może pełnić różne role. Od tymczasowego schronienia, przez dobrze wyposażoną kryjówkę, po w pełni rozbudowaną bazę w Project Zomboid z prawdziwego zdarzenia. Pytanie brzmi: która opcja jest najlepsza?

Budowla w Project Zomboid.

Project Zomboid – budowanie bazy czy tworzenie kryjówki? Co ma większy sens?

Tak jak zazwyczaj, czyli: to zależy. Pierwszy czynnik warunkujący odpowiedź na to pytanie, to obszar, na którym przebywasz. Trudno znaleźć jakikolwiek budynek w środku lasu, ale jest on dobrym źródłem drewna, więc wybudowanie własnej chatki od zera będzie najlepszą opcją. Odwrotnie sytuacja ma się natomiast w terenie zabudowanym, gdzie znacznie prościej będzie przejąć już istniejący budynek. Z powodu dużych różnic pomiędzy różnymi typami, warto zdefiniować trzy bardziej się wyróżniające:

  • Baza – Forteca z prawdziwego zdarzenia. Zazwyczaj budowana przez grupę graczy w późniejszych etapach gry, w celu oznaczenia i/lub zabezpieczenia danego terytorium.
  • Schronienie – Oczyszczony budynek, pełniący funkcję miejsca odpoczynku. Zazwyczaj niezbyt obronny, raczej skupiający się na byciu niewidzialnym dla nieumarłych.
  • Kryjówka – Pojedyncze pomieszczenie (lub bardzo mały budynek), będące ostatnią linią obrony przeciwko zombie.

Wszystkie opcje będą jednak wymagały umiejętności i materiałów – w szczególności stolarstwa, gwoździ i desek.

Postać z narzędziami w ręce

Barykady i bezpieczeństwo

Zarówno okna, jak i drzwi są słabymi punktami każdego budynku, niezajmującymi dłużej niż kilka chwil do przełamania. Niezabezpieczone okna to niezawodny, sposób, aby umrzeć podczas snu. Barykady rozwiązują właśnie ten problem. Przy użyciu prostych materiałów i młotka możesz wielokrotnie barykadować każde otwarte bazy, masywnie zwiększając ich wytrzymałość. Podczas gdy rozbicie okna zajmuje martwiakowi pół minuty, po zabarykadowaniu go dwoma dechami ten czas wydłuża się aż do połowy dnia.

Zabarykadowane okna w kryjówce (budynku służącym za schronienie gracza)

Epoka żelaza

Solidne metalowe części to rzadkość, więc żelazne konstrukcje to prawdziwy symbol bogactwa. Nie tylko trudno o porządne materiały, ale też wymagają specjalnych narzędzi – palnika do metalu i maski spawalniczej.

Żelazne barykady są praktycznie niezniszczalne, ale nadal mogą się spalić (możliwe, że zostanie to niedługo naprawione). Z tego powodu są nieocenione w kryjówkach z racji, że rzadko wymagają napraw. Jeśli chodzi o bazy, zalecane jest korzystanie z częściej występujących surowców.

Pułapki i obrona bazy w Project Zomboid

Jak na razie jedyne pułapki funkcjonujące w grze to te wybuchowe. Z tego powodu używanie ich wiąże się z bardzo dużą liczbą nieproszonych gości, zwabionych hałasem. Najlepszym narzędziem do obrony bazy w Project Zomboid jest zwyczajna drewniana włócznia.

Do jej zrobienia potrzebujesz coś ostrego i zwykły kij. Naostrzenie patyka zajmuje kilka chwil, a efektem jest bardzo skuteczna broń dalekiego zasięgu. Alternatywnie, możesz użyć taśmy klejącej, aby przyczepić ostrze do kijka, otrzymując znacznie lepszy oręż. Po zbudowaniu paru prowizorycznych umocnień możesz czekać aż kolejne truposze zaczną przechodzić, i po kolei każdego przywitać dzidą w oko. Zalecane jest także przeczytanie poradnika Jak unikać ugryzień w Project Zomboid.

Przydatne przedmioty do schronienia w Project Zomboid

Szczerze mówiąc, nie ma ich zbyt dużo. Zdecydowanie najważniejszym jest agregat prądotwórczy (generator), który można znaleźć dość często w garażach losowych domów. Pamiętaj jednak, że zarówno on, jak i cokolwiek elektrycznego, przyciąga uwagę Nieumarłych. Na serwerach wieloosobowych przyda ci się także radio, które możesz znaleźć lub skonstruować samemu po przeczytaniu odpowiednich magazynów w grze.

Bartłomiej Gawryszuk

Gracz od urodzenia, wielbiciel rachunku prawdopodobieństwa, projektant gier, poeta, człowiek. Dumny posiadacz bardzo imponującej kolekcji gier (o wiele za dużej zdaniem wielu), mnogiej osobowości i słodkiego kota potrafiącego wyłączyć komputer trzy razy w ciągu minuty. Z jakiegoś powodu uwielbia gry z motywem nieumarłych, piesze wędrówki i wszelkiej maści gry kooperacyjne. Godzinami potrafi gadać dlaczego World War Z Maxa Brooksa to najlepsza książka na świecie, pomimo wrodzonej awersji do horrorów.
UWaga! Gorące informacje!