fbpx

Wszystko, co wiemy o nadchodzącym Sid Meier’s Civilization VII. Rozgrywka, nowe funkcje, premiera i edycje gry

Jeśli czekacie na premierę Civilization VII, zebraliśmy dla was w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat gry.

21 października 2024

Po długim oczekiwaniu Firaxis Games zapowiedziało kolejną odsłonę znanej serii — Sid Meier’s Civilization VII lub po prostu Civ VII. Gra została zapowiedziana 7 czerwca 2024 roku podczas Summer Game Fest. Samo ogłoszenie nie ujawniło zbyt wielu informacji, poza logo. Z czasem jednak Firaxis Games zaczęło dzielić się coraz większą liczbą szczegółów dotyczących nadchodzącego tytułu. Jeśli czekacie na premierę Civilization VII, zebraliśmy dla was w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat gry.

Podczas Gamescom Opening Night Live 2024, które odbyło się 20 sierpnia, zaprezentowano pierwszy zwiastun rozgrywki oraz przedstawiono nową narratorkę gry — Gwendoline Christie, znaną z ról w Grze o tron i Gwiezdnych wojnach. Wydarzenie to zakończyło się również oficjalnym pokazem wczesnego gameplayu, co wzbudziło duże zainteresowanie, jak i obawy wśród fanów serii. Później wielu graczy uzyskało dostęp do pierwszej części gry, dzięki czemu mogli podzielić się swoją opinią online.

Obecnie Firaxis obecnie wyjawia coraz więcej informacji na temat Civ VII na oficjalnym kanale na YouTube, głównie dotyczących nowych liderów i cywilizacji w grze. O części z nich pisaliśmy już na naszym portalu, a w tym tekście znajdziecie również szczegóły na temat:

Benjamin w konflikcie z Tecumseh (Firaxis)

Co wiemy na temat rozgrywki Civilization VII?

Podczas oficjalnego pokazu deweloperzy zaznaczyli, że tworząc nową grę z serii Sid Meier’s Civilization, zawsze czerpią inspirację z poprzedniej części, po czym wprowadzają nowości oraz eliminują elementy, które w ich ocenie nie spełniły oczekiwań. Civilization VII będzie więc w niektórych aspektach podobne do Civilization VI, jednak pojawią się zupełnie nowe mechaniki. Możliwe jest również, że powrócą niektóre systemy znane z wcześniejszych odsłon serii Sid Meier’s Civilization.

Wielkie zmiany do klasycznego systemu Civilization

Największą zmianą, która odróżnia Civilization VII od wcześniejszych gier z serii, jest oddzielenie liderów od ich oryginalnych cywilizacji, co daje graczom swobodę wyboru, którą społecznością i jakim liderem chcą dowodzić. Podczas gdy wcześniej mogliśmy wcielić się w rolę historycznych postaci, takich jak faraonowie, aby dowodzić Egiptem, teraz możemy na przykład dowodzić starożytną Grecją jako Benjamin Franklin. To pozwala na łączenie bonusów lidera z bonusami cywilizacji, co otwiera przed graczami nowe możliwości i strategie. Liderzy będą mogli także nabywać nowe zdolności podczas gry, sprawiając, że każda rozgrywka Civ VII będzie inna.

Możliwe nowe zdolności dla lidera (Firaxis)

Nie jesteśmy również związani z jedną cywilizacją przez całą rozgrywkę, ponieważ gra oferuje opcję zmiany społeczności w miarę przechodzenia do kolejnych epok. Civ VII podzieliło ery na starożytność, erę eksploracji oraz współczesność. W poprzednich częściach gry epoki miały niewielki wpływ na rozgrywkę, poza zmianą wyglądu cywilizacji i drobnymi, nietrwałymi bonusami na koniec epoki, jak przykładowo system złotego wieku cywilizacji w Civ VI. Ostatnia część oferowała takie epoki jak starożytność, era klasyczna, średniowiecze, renesans, era przemysłowa, atomowa, informacyjna oraz przyszłość. Mniejsza liczba epok w Civilization VII wynika z ich większego znaczenia dla mechaniki gry, ponieważ bonusy dostępne dla graczy będą zależeć od decyzji podjętych w danej epoce oraz w poprzednich.

Potencjalna droga cywilizacji dla Hatszepsut (Firaxis)

Od początku serii Civilization barbarzyńcy odgrywali w niej rolę wiecznych wrogów, skupionych na atakowaniu graczy i niszczeniu wszystkiego, czego mogli dosięgnąć. Ich głównym celem było spowolnienie graczy oraz wprowadzenie ich w system walki, bez konieczności wypowiadania wojny innym cywilizacjom. W Civilization VII barbarzyńcy zostali zastąpieni przez siły niezależne.

Są one inspirowane systemem miast-państw z poprzednich części gry, które były małymi narodami: gracze mogli się z nimi sprzymierzyć lub je podbić. Miasta-państwa zazwyczaj nie atakowały innych cywilizacji, chyba że były sojusznikami gracza. W Civ VII niezależne narody mogą rozwijać się samodzielnie, a także od samego początku prowadzić agresywną politykę wobec innych cywilizacji, atakując je od razu. Gracze będą mogli sprzymierzać się z tymi narodami, wynajmować ich wojska, wymieniać się zasobami, a także wykorzystywać inne funkcje, aby przeciwstawić się innym cywilizacjom. W ten sposób system barbarzyńców i miast-państw został połączony w jeden dynamiczny mechanizm sił niezależnych.

Karantania jako jedna z potencjalnych sił niezależnych (Firaxis)

W poprzednich grach serii Civilization gracze mogli rozwijać swoje ziemie, budując kopalnie, plantacje i farmy przy pomocy oddziałów budowniczych, którzy potrzebowali ochrony ze strony żołnierzy. W nadchodzącym Civilization VII budowniczy nie będą obecni. Zamiast tego miasta będą musiały same zarządzać budową tych konstrukcji na swoim terytorium, co zmieni sposób, w jaki gracze rozwijają swoje imperia. Decyzje dotyczące rozwoju będą bardziej skoncentrowane na miejskich zasobach i strategii, co może zwiększyć wagę zarządzania miastami i miejsca ich lokalizacji. Gracze będą też mieli limit, ile miast mogą wybudować, a przekroczenie limitu będzie wiązać się z negatywnymi bonusami dla cywilizacji. Miasta zaczynają teraz jako porty lub bazy, mające na celu zbieranie pobliskich surowców; z czasem mogą one stać się w pełni miastem z dodatkowymi funkcjami.

Gracze będą również mogli akumulować punkty wpływów, pozwalające na ulepszanie baz/portów na miasta, nakładanie sankcji lub prowadzenie wspólnych projektów z innymi cywilizacjami. Mogą one zostać nabyte na wiele sposobów, jak przez wspieranie wojny pomiędzy innymi cywilizacjami.

Nowe funkcje

Po raz pierwszy w serii gracze będą mogli nawigować rzekami, które wcześniej były jedynie przeszkodą, opóźniającą transport oddziałów lądowych i stanowiącą jedynie źródło bonusów dla miast. Teraz umożliwienie transportu przez rzeki otworzy nowe możliwości strategiczne, ponieważ statki nie będą już ograniczone do mórz, jezior i oceanów. Możliwe, że rzeki otrzymają dodatkowe funkcje, takie jak dostarczanie żywności dla obywateli lub ryzyko powodzi, które będzie trzeba uwzględnić w planowaniu.

Na koniec każdej epoki w Civilization VII nastąpi tzw. kryzys, w którym gracze będą zmuszeni wybrać negatywne bonusy, wpływające na ich cywilizacje. Dodatkowo, na mapie pojawią się specjalne wydarzenia, takie jak zwiększenie siły niezależnych narodów, co stworzy nowe wyzwania. To, jak dobrze gracze poradzą sobie z kryzysem, będzie miało znaczący wpływ na ich pozycję i możliwości na początku nowej ery. Gracze, którzy sprawnie przetrwają kryzys, zyskają przewagę, natomiast ci, którzy napotkają trudności, mogą być zmuszeni do odbudowy swojej pozycji w kolejnej epoce.

Kryzys na końcu epoki (Firaxis)

Większe miasta zostaną wynagrodzone specjalistami, czyli obywatelami zdolnymi do pracy w dzielnicach wybudowanych przez graczy, gdzie mogą dawać bonusy przyśpieszające rozwój cywilizacji.

System specjalistów w Civ VII (Firaxis)

Komendanci będą dowodzić armiami cywilizacji, umożliwiając jednoczesne zarządzanie całymi siłami zbrojnymi, zamiast kontrolowania każdego oddziału z osobna. Dają także bonusy wszystkim jednostkom, jednak mogą zostać pokonani przez przeciwników, co sprawia, że warto opracować strategie, które uchronią ich przed atakami.

Liderzy w Civilization VII

Liderzy bazowani na postaciach historycznych od samego początku stanowią kluczowy element serii Civilization. Ich wybór do nadchodzącego tytułu zawsze wywołuje dyskusje wśród fanów. Każdy lider posiada unikalny charakter, bonusy oraz strategie, które odzwierciedlają ich historyczne osiągnięcia i styl rządzenia. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by gracze poprowadzili agresywnego Gandhiego lub pokojowego Napoleona, co pozwala na interesujące, niekonwencjonalne podejścia do rozgrywki. Z czasem Firaxis ogłosi pozostałych liderów w Civ VII poprzez portale społecznościowe. Poniżej jednak prezentujemy aktualną listę tych potwierdzonych. Dodatkowi liderzy pojawią się jako DLC.

  • Amina – znana również jako Aminatu; była wojowniczą królową ludu Hausa, która panowała nad królestwem Zazzau (obecnie północna Nigeria) w XVI i XVII wieku, od 1576 roku aż do swojej śmierci. W czasie swoich rządów znacząco poszerzyła terytorium i potęgę Zazzau, prowadząc szereg kampanii wojennych przeciwko sąsiednim królestwom. Jako lider oferuje dodatkowe bonusy za posiadane surowce i wzmacnia oddziały położone na pustyni i otwartych polach.
Amina i jej bonusy (Firaxis)
  • Aśoka – powszechnie znany jako Aśoka Wielki, był władcą Imperium Maurjów w starożytnych Indiach, rządząc od 268 roku p.n.e. aż do swojej śmierci. Najbardziej znany ze swojej konwersji na buddyzm, jego gorliwe wsparcie dla tej religii jest uznawane za kluczowy czynnik w rozprzestrzenieniu się buddyzmu w Azji Wschodniej i Południowej. Jego bonusy pozwalają na szybszy wzrost populacji w miastach, jak i zwiększone zadowolenie obywateli.
Ashoka i jego bonusy (Firaxis)
  • Augustus – Gajusz Juliusz Cezar August, krewny Juliusza Cezara i pierwszy cesarz rzymski, oferuje bonusy wspierające rozwój dużych miast. Jako przeciwnik będzie szanował graczy, którzy posiadają liczne miasta w swoim imperium, jednocześnie patrząc z góry na tych, którzy mają niewielkie zasoby terytorialne.
Augustus i jego bonusy (Firaxis)
  • Benjamin Franklin – filozof i amerykański polityk. Jeden z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych, który odegrał kluczową rolę w pozyskaniu wsparcia Francji podczas amerykańskiej rewolucji. Na ten moment nie znamy jeszcze szczegółów dotyczących bonusów, jakie będzie oferował w grze.
  • Konfucjusz – znany w Chinach jako Kong Qiu lub Kong Fu Zi, był jednym z najważniejszych filozofów swoich czasów, a jego idee ukształtowały kulturę i rządy w Azji Wschodniej. Żył w okresie Wiosen i Jesieni, gdy Chiny były podzielonym krajem, w którym różne narody walczyły o ziemię. Jego bonusy będą wspierać szybszy rozwój miast oraz naukowe postępy. Konfucjusz będzie przychylny graczom, którzy posiadają specjalistów – obywateli pracujących w dzielnicach zbudowanych przez graczy.
Benjamin i Konfucjusz spotykający się w grze (Firaxis)
  • Hatszepsut – była Wielką Królewską Małżonką faraona Totmesa II oraz piątym faraonem XVIII dynastii Egiptu. Hatszepsut przyniosła swojemu królestwu ogromne bogactwo i rozwój artystyczny. Sponsorowała jedną z najbardziej udanych ekspedycji handlowych, dzięki której do Egiptu sprowadzono złoto, heban oraz kadzidło. Jej bonusy zwiększą produkcję w pobliżu rzek oraz nagrodzą dodatkowe punkty kultury z handlu.
Hatsheput i jej bonusy (Firaxis)
  • Himiko – znana również jako Shingi Waō, była szamanką-królową Wakoku, starożytnego państwa Wa, które znajdowało się na terenie dzisiejszej Japonii. Jest pierwszą znaną w historii władczynią japońskiego ludu, której imię zostało zapisane w kronikach. Na chwilę obecną nie wiadomo, jakie bonusy będzie oferować graczom w Civilization VII.
  • Napoleon – był francuskim oficerem wojskowym, który zyskał sławę podczas Rewolucji Francuskiej, a następnie poprowadził serię zwycięskich kampanii wojennych w Europie podczas Wojen Rewolucyjnych i Napoleońskich. W Civ VII Napoleon będzie posiadał zdolność, która czerpie korzyści z negatywnych relacji z innymi narodami. Jego specjalna umiejętność pozwala zmniejszać zdolność innych państw do prowadzenia szlaków handlowych, psując wspólne relacje, a także zwiększa ilość złota, którą zdobywa im więcej liderów jest z nim we wrogich stosunkach. Napoleon jest pierwszym liderem który, będzie miał dostępne dwie wersje, różniące się wyglądem i bonusami, dając graczom większy wybór co do swoich ulubionych postaci. Alternatywne bonusy Napoleona nie zostały jeszcze podane.
2 warianty Napoleona (Firaxis)
  • Tecumseh – jego imię, oznaczające „ten, który przeskakuje wielką przestrzeń”. Był wodzem Shawnee, który sprzeciwiał się ekspansji zachodniej we wczesnych latach istnienia Stanów Zjednoczonych. Wraz ze swoim bratem Tenskwatawą głosił przesłanie jedności i oporu wśród rdzennych ludów. W Civilization VII Tecumseh będzie zapewniał graczom bonusy za wspieranie małych, niezależnych narodów. Jako przeciwnik, będzie nienawidził cywilizacji, które podbijają te niezależne kraje i szukał sojuszy z tymi, co je wspierają. Tecumseh, jak i Shawnee, będą dostępni w DLC dostępnym w dniu premiery gry.
Tecumseh (Firaxis)
  • Trưng Trắc – przez krótki okres w historii obecnego Wietnamu, dwie siostry, Trưng Trắc i Trưng Nhị, stawiły opór potężnej Dynastii Han. Po tym, jak jej mąż został skazany na śmierć, Trưng Trắc wraz z siostrą kontynuowała walkę, zdobywając niepodległość na trzy lata, zanim wojska Han przeprowadziły kontratak. Do dziś siostry są uważane za symbole wietnamskiej niepodległości, a także czczone jako bóstwa. W Civilization VII Trưng Trắc będzie oferować bonusy związane z systemem komendantów, dając pierwszemu dowódcy jej wojsk trzy darmowe awanse, a kolejnym dodatkowe doświadczenie. Dodatkowo, tropikalne pola w jej posiadaniu będą generować punkty nauki, a bonus ten wzrośnie, jeśli Trưng Trắc będzie w formalnej wojnie z innym narodem. Jako przeciwniczka, Trưng Trắc będzie lubić cywilizacje, których komendanci mają najmniej awansów i nie będzie tolerować tych, których dowódcy armii mają najwięcej awansów ze wszystkich.
Trưng Trắc wypowiada wojnę Augustynowi (Firaxis)

Dostępne cywilizacje w grze

Społeczność lub cywilizacja. jaką wybierzemy nie tylko zmieni wygląd miast, ale także dostępne bonusy, które możemy z czasem rozwijać. Na chwilę obecną nie znamy większości tych bonusów ani nie wiemy, jak dokładnie będą wyglądać ich miasta. Z czasem więcej cywilizacji zostanie ogłoszonych przez Firaxix na portalach społecznościowych, tak samo jak liderzy. Dodatkowe cywilizacje będą dodane po premierze gry jako DLC.

Na ten moment ich lista w Civilization VII obejmuje:

Starożytność:

  • Aksum
  • Egipt
  • Grecja
  • Han
  • Khmer
  • Maurja
  • Majowie
  • Missisypi
  • Rzym

Era eksploracji:

  • Abbasydzi
  • Chola
  • Ming
  • Mongolia
  • Normanowie
  • Shawnee
  • Songhaj
  • Hiszpania

Nowoczesność:

  • Buganda
  • Francja
  • Japonia
  • Mogołowie

Premiera gry i specjalne edycje

Premiera Civilization VII została zaplanowana na 11 lutego 2025 roku. Wczesny dostęp rozpoczyna się 6 lutego. Dostępne będą trzy edycje gry: Standardowa, Deluxe i Edycja Założycieli (Founders Edition). Zakup Sid Meier’s Civilization VII Founders Edition będzie możliwy do 28 lutego 2025 roku, podobnie jak uaktualnienie Edycji Standardowej do Edycji Deluxe lub Edycji Założycieli.

Gra trafi na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox X/S oraz Nintendo Switch (wersja na Switch będzie posiadać pewne limitacje dotyczące grafiki i wielkości map).

Przedpremierowe zamówienie gry w wersji Sid Meier’s Civilization VII Standard Edition zapewnia dostęp do Pakietu Tecumseh i Shawnee. Wersja Deluxe zawiera:

  • 2 warianty liderów;
  • Zestaw Kosmetyczny Deluxe mający 4 elementy personalizacji profilu, w tym nową odznakę, królewski tytuł, ozdobny baner oraz ramkę do profilu;
  • Alternatywny wygląd dla zwiadowcy, która zmieni jednostkę zwiadowczą w posiadaniu gracza.

Na koniec dostępna jest jeszcze wersja Sid Meier’s Civilization VII Edycja Założycieli, oferująca wszystkie wcześniej wspomniane bonusy oraz:

  • Kolekcję Skrzyżowanie Światowych Szlaków Handlowych zawierająca 2 nowych liderów, 4 nowe cywilizacje, 4 nowe cuda natury i więcej;
  • Kolekcję Prawo do Rządzenia, która oferować będzie także 2 nowych liderów, 4 nowe cywilizacje jak i 4 nowe cuda świata i potencjalnie więcej;
  • Pakiet Kosmetyczny Założycieli oferuje 4 personalizacje profilu gracza. W skład tego pakietu wchodzą: efektowna nowa odznaka, nowy tytuł królewski, ozdobny sztandar i nowa, wyróżniająca się ramka;
  • 1 zestaw pól mgły wojny, który zmienia krajobraz rozgrywki oraz nowy wygląd pałacu w stolicy.

Dokładna zawartość kolekcji Skrzyżowanie Światowych Szlaków Handlowych i Prawo do Rządzenia zostanie podana po premierze gry.

Maciej Musiał

UWaga! Gorące informacje!