Jeśli czekacie na premierę Civilization VII, zebraliśmy dla was w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat gry.
Po długim oczekiwaniu Firaxis Games zapowiedziało kolejną odsłonę znanej serii — Sid Meier’s Civilization VII lub po prostu Civ VII. Gra została zapowiedziana 7 czerwca 2024 roku podczas Summer Game Fest. Samo ogłoszenie nie ujawniło zbyt wielu informacji, poza logo. Z czasem jednak Firaxis Games zaczęło dzielić się coraz większą liczbą szczegółów dotyczących nadchodzącego tytułu. Jeśli czekacie na premierę Civilization VII, zebraliśmy dla was w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat gry.
Podczas Gamescom Opening Night Live 2024, które odbyło się 20 sierpnia, zaprezentowano pierwszy zwiastun rozgrywki oraz przedstawiono nową narratorkę gry — Gwendoline Christie, znaną z ról w Grze o tron i Gwiezdnych wojnach. Wydarzenie to zakończyło się również oficjalnym pokazem wczesnego gameplayu, co wzbudziło duże zainteresowanie, jak i obawy wśród fanów serii. Później wielu graczy uzyskało dostęp do pierwszej części gry, dzięki czemu mogli podzielić się swoją opinią online.
Obecnie Firaxis obecnie wyjawia coraz więcej informacji na temat Civ VII na oficjalnym kanale na YouTube, głównie dotyczących nowych liderów i cywilizacji w grze. O części z nich pisaliśmy już na naszym portalu, a w tym tekście znajdziecie również szczegóły na temat:
Podczas oficjalnego pokazu deweloperzy zaznaczyli, że tworząc nową grę z serii Sid Meier’s Civilization, zawsze czerpią inspirację z poprzedniej części, po czym wprowadzają nowości oraz eliminują elementy, które w ich ocenie nie spełniły oczekiwań. Civilization VII będzie więc w niektórych aspektach podobne do Civilization VI, jednak pojawią się zupełnie nowe mechaniki. Możliwe jest również, że powrócą niektóre systemy znane z wcześniejszych odsłon serii Sid Meier’s Civilization.
Największą zmianą, która odróżnia Civilization VII od wcześniejszych gier z serii, jest oddzielenie liderów od ich oryginalnych cywilizacji, co daje graczom swobodę wyboru, którą społecznością i jakim liderem chcą dowodzić. Podczas gdy wcześniej mogliśmy wcielić się w rolę historycznych postaci, takich jak faraonowie, aby dowodzić Egiptem, teraz możemy na przykład dowodzić starożytną Grecją jako Benjamin Franklin. To pozwala na łączenie bonusów lidera z bonusami cywilizacji, co otwiera przed graczami nowe możliwości i strategie. Liderzy będą mogli także nabywać nowe zdolności podczas gry, sprawiając, że każda rozgrywka Civ VII będzie inna.
Nie jesteśmy również związani z jedną cywilizacją przez całą rozgrywkę, ponieważ gra oferuje opcję zmiany społeczności w miarę przechodzenia do kolejnych epok. Civ VII podzieliło ery na starożytność, erę eksploracji oraz współczesność. W poprzednich częściach gry epoki miały niewielki wpływ na rozgrywkę, poza zmianą wyglądu cywilizacji i drobnymi, nietrwałymi bonusami na koniec epoki, jak przykładowo system złotego wieku cywilizacji w Civ VI. Ostatnia część oferowała takie epoki jak starożytność, era klasyczna, średniowiecze, renesans, era przemysłowa, atomowa, informacyjna oraz przyszłość. Mniejsza liczba epok w Civilization VII wynika z ich większego znaczenia dla mechaniki gry, ponieważ bonusy dostępne dla graczy będą zależeć od decyzji podjętych w danej epoce oraz w poprzednich.
Od początku serii Civilization barbarzyńcy odgrywali w niej rolę wiecznych wrogów, skupionych na atakowaniu graczy i niszczeniu wszystkiego, czego mogli dosięgnąć. Ich głównym celem było spowolnienie graczy oraz wprowadzenie ich w system walki, bez konieczności wypowiadania wojny innym cywilizacjom. W Civilization VII barbarzyńcy zostali zastąpieni przez siły niezależne.
Są one inspirowane systemem miast-państw z poprzednich części gry, które były małymi narodami: gracze mogli się z nimi sprzymierzyć lub je podbić. Miasta-państwa zazwyczaj nie atakowały innych cywilizacji, chyba że były sojusznikami gracza. W Civ VII niezależne narody mogą rozwijać się samodzielnie, a także od samego początku prowadzić agresywną politykę wobec innych cywilizacji, atakując je od razu. Gracze będą mogli sprzymierzać się z tymi narodami, wynajmować ich wojska, wymieniać się zasobami, a także wykorzystywać inne funkcje, aby przeciwstawić się innym cywilizacjom. W ten sposób system barbarzyńców i miast-państw został połączony w jeden dynamiczny mechanizm sił niezależnych.
W poprzednich grach serii Civilization gracze mogli rozwijać swoje ziemie, budując kopalnie, plantacje i farmy przy pomocy oddziałów budowniczych, którzy potrzebowali ochrony ze strony żołnierzy. W nadchodzącym Civilization VII budowniczy nie będą obecni. Zamiast tego miasta będą musiały same zarządzać budową tych konstrukcji na swoim terytorium, co zmieni sposób, w jaki gracze rozwijają swoje imperia. Decyzje dotyczące rozwoju będą bardziej skoncentrowane na miejskich zasobach i strategii, co może zwiększyć wagę zarządzania miastami i miejsca ich lokalizacji. Gracze będą też mieli limit, ile miast mogą wybudować, a przekroczenie limitu będzie wiązać się z negatywnymi bonusami dla cywilizacji. Miasta zaczynają teraz jako porty lub bazy, mające na celu zbieranie pobliskich surowców; z czasem mogą one stać się w pełni miastem z dodatkowymi funkcjami.
Gracze będą również mogli akumulować punkty wpływów, pozwalające na ulepszanie baz/portów na miasta, nakładanie sankcji lub prowadzenie wspólnych projektów z innymi cywilizacjami. Mogą one zostać nabyte na wiele sposobów, jak przez wspieranie wojny pomiędzy innymi cywilizacjami.
Po raz pierwszy w serii gracze będą mogli nawigować rzekami, które wcześniej były jedynie przeszkodą, opóźniającą transport oddziałów lądowych i stanowiącą jedynie źródło bonusów dla miast. Teraz umożliwienie transportu przez rzeki otworzy nowe możliwości strategiczne, ponieważ statki nie będą już ograniczone do mórz, jezior i oceanów. Możliwe, że rzeki otrzymają dodatkowe funkcje, takie jak dostarczanie żywności dla obywateli lub ryzyko powodzi, które będzie trzeba uwzględnić w planowaniu.
Na koniec każdej epoki w Civilization VII nastąpi tzw. kryzys, w którym gracze będą zmuszeni wybrać negatywne bonusy, wpływające na ich cywilizacje. Dodatkowo, na mapie pojawią się specjalne wydarzenia, takie jak zwiększenie siły niezależnych narodów, co stworzy nowe wyzwania. To, jak dobrze gracze poradzą sobie z kryzysem, będzie miało znaczący wpływ na ich pozycję i możliwości na początku nowej ery. Gracze, którzy sprawnie przetrwają kryzys, zyskają przewagę, natomiast ci, którzy napotkają trudności, mogą być zmuszeni do odbudowy swojej pozycji w kolejnej epoce.
Większe miasta zostaną wynagrodzone specjalistami, czyli obywatelami zdolnymi do pracy w dzielnicach wybudowanych przez graczy, gdzie mogą dawać bonusy przyśpieszające rozwój cywilizacji.
Komendanci będą dowodzić armiami cywilizacji, umożliwiając jednoczesne zarządzanie całymi siłami zbrojnymi, zamiast kontrolowania każdego oddziału z osobna. Dają także bonusy wszystkim jednostkom, jednak mogą zostać pokonani przez przeciwników, co sprawia, że warto opracować strategie, które uchronią ich przed atakami.
Liderzy bazowani na postaciach historycznych od samego początku stanowią kluczowy element serii Civilization. Ich wybór do nadchodzącego tytułu zawsze wywołuje dyskusje wśród fanów. Każdy lider posiada unikalny charakter, bonusy oraz strategie, które odzwierciedlają ich historyczne osiągnięcia i styl rządzenia. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by gracze poprowadzili agresywnego Gandhiego lub pokojowego Napoleona, co pozwala na interesujące, niekonwencjonalne podejścia do rozgrywki. Z czasem Firaxis ogłosi pozostałych liderów w Civ VII poprzez portale społecznościowe. Poniżej jednak prezentujemy aktualną listę tych potwierdzonych. Dodatkowi liderzy pojawią się jako DLC.
Społeczność lub cywilizacja. jaką wybierzemy nie tylko zmieni wygląd miast, ale także dostępne bonusy, które możemy z czasem rozwijać. Na chwilę obecną nie znamy większości tych bonusów ani nie wiemy, jak dokładnie będą wyglądać ich miasta. Z czasem więcej cywilizacji zostanie ogłoszonych przez Firaxix na portalach społecznościowych, tak samo jak liderzy. Dodatkowe cywilizacje będą dodane po premierze gry jako DLC.
Na ten moment ich lista w Civilization VII obejmuje:
Starożytność:
Era eksploracji:
Nowoczesność:
Premiera Civilization VII została zaplanowana na 11 lutego 2025 roku. Wczesny dostęp rozpoczyna się 6 lutego. Dostępne będą trzy edycje gry: Standardowa, Deluxe i Edycja Założycieli (Founders Edition). Zakup Sid Meier’s Civilization VII Founders Edition będzie możliwy do 28 lutego 2025 roku, podobnie jak uaktualnienie Edycji Standardowej do Edycji Deluxe lub Edycji Założycieli.
Gra trafi na PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox X/S oraz Nintendo Switch (wersja na Switch będzie posiadać pewne limitacje dotyczące grafiki i wielkości map).
Przedpremierowe zamówienie gry w wersji Sid Meier’s Civilization VII Standard Edition zapewnia dostęp do Pakietu Tecumseh i Shawnee. Wersja Deluxe zawiera:
Na koniec dostępna jest jeszcze wersja Sid Meier’s Civilization VII Edycja Założycieli, oferująca wszystkie wcześniej wspomniane bonusy oraz:
Dokładna zawartość kolekcji Skrzyżowanie Światowych Szlaków Handlowych i Prawo do Rządzenia zostanie podana po premierze gry.
Maciej Musiał