Szymon Stoczek opowiedział nam o scenopisarstwie w grach wideo i pracy nad This War of Mine

Branża gier składa się z ogromnej liczby specjalistów. Programiści, graficy, game designerzy i właśnie scenarzyści. Bez dobrego tekstu nie ma dobrej historii, a te – jak wiadomo – zdobywają nasze serca. W dziewiątym odcinku podcastu GURUnolotni rozmawiamy z Szymonem Stoczkiem o tym, jak zacząć przygodę z pisaniem scenariuszy do gier (nie tylko komputerowych!).

11 lutego 2022

Scenopisarstwo zazwyczaj budzi skojarzenia z produkcjami filmowymi. Nie można zapominać, że przemysł gier również opiera się na dobrym pisaniu. Każdy renomowany tytuł posiada świetnie wykoncypowane dialogi czy zapadającą w pamięć historię. To właśnie magia słowa odpowiada przecież za znaczną część klimatu produkcji, który pamięta się latami.

W poprzednim odcinku rozmawialiśmy z Brunonem Hawrylukiem zarówno o scenopisarstwie filmowym, jak i o tym, z czym to się je. W tym epizodzie natomiast w meandry pisania historii, ale już w branży gier wideo, wprowadza nas Szymon Stoczek.

Szymon Stoczek w dziewiątym odcinku podcastu GURUnolotni o pracy scenarzysty w branży gier

Gry, scenopisarstwo i zamiłowanie do cyfrowych światów. Szymon Stoczek jest autorem (a w niektórych przypadkach współautorem) scenariuszy do sporej liczby gier, które zabierały nas w niezapomnianą fabularną podróż: od komputerowego Frankenstein: Beyond the Time, aż po planszowe wydanie This War of Mine. Należy także do stowarzyszenia GameUp zajmującego się tematyką gier.

W dziewiątym odcinku GURUnolotnych poruszyliśmy temat scenopisarstwa w grach wideo. Szymon opowiedział nam, jak to jest być scenarzystą w gamedevie i jak zacząć własną przygodę w tej branży.

Tematy poruszane w odcinku

  • Wprowadzenie. W kilku słowach o Szymonie Stoczku
  • Scenopisarstwo w grach – z czym się je i na czym polega?
  • Stowarzyszenie GameUp i kursy z tworzenia scenariuszy
  • Dialogi w grach komputerowych
  • Scenariusze i trudne wybory
  • Projektowanie finału scenariusza. Jak osiągnąć efekt „wow”?
  • Scenariuszowe twisty w grach
  • Motyw patentowania mechanik w grach
  • Jak wygląda branżowa współpraca z firmami z zagranicy?
  • Scenopisarstwo a granie – odbiór gier okiem scenopisarza
  • Jak zacząć? Początki w branży i This War of Mine
  • Projekty Szymona i Frankenstein: Beyond the Time
  • Co jest najtrudniejsze w pracy scenarzysty?
  • Soulslike – jak ten gatunek gier opowiada historie (a może jak tego nie robi)?
  • Gamedev a wykładanie na uczelni
  • Rady dla początkujących w branży

Dziewiąty odcinek podcastu GURUnolotni jest już dostępny na Spotify. Jak zawsze zapraszamy do słuchania i komentowania. Jakiekolwiek uwagi, pytania możecie wysyłać na nasz adres e-mail gurunolotni(at)gamesguru.pl. Odpowiadamy na każdą wiadomość. Nawet na te, które zgubiły swoją drogę do skrzynki pocztowej!

GURUnolotni ? Co to, gdzie to…?

Podcast GURUnolotni to audycja o grach, technologii i popkulturze, realizowana przez redakcję portalu GAMESGURU. Rozmowy prowadzą niezastąpieni szermierzy słowa uzbrojeni w cięte riposty, dociekliwi niczym zagubiona mucha usiłująca wydostać się z wnętrza samochodu – Gabriela Zubek oraz Karol Leszczyński, którzy w trakcie wywiadów wypytują swoich gości o kluczowe dla losów galaktyki kwestie.

Gabriela Zubek

Skromna jak złoty pawilon. Z wykształcenia kulturoznawczyni i filmoznawczyni, sucharoznawczyni z urodzenia. Kocham digital painting, cięty humor i dobrego RPGa. No i koty. Tak, zdecydowanie. Kocham te małe puchate łaziki!
UWaga! Gorące informacje!