Rodem wzięte z klasycznej gry RPG, atrybuty są nowością w serii Borderlands. Jak działają, powinien wiedzieć każdy szanujący się gracz Tiny Tina’s Wonderlands, szczególnie że gra niezbyt dobrze wyjaśnia ten aspekt gry…
Podczas całej rozgrywki będziesz zarzucany masą numerków, takich jak szansa na trafienie krytyczne czaru, tempo odnawiania umiejętności, całkowita kwota do zapłaty z tytułu podatku VAT, czy obrażenia trafienia krytycznego chowańców. Nie są one aż tak ważne, szczególnie jeśli zależy ci na rzeczywistej grze, a nie optymalizacji każdego wątku twojej postaci. Natomiast jest system, który w bardzo dobry sposób upraszcza silne i słabe strony twojej postaci: statystyki.
W zakładce „Umiejętności” i „Statystyki Bohatera” powinieneś znaleźć taki panel:
Oczywiście numerki będą mniejsze, natomiast najważniejsze są atrybuty, do których możesz co poziom dodać jeden punkt. Weterani gier gatunku RPG dość szybko zauważą, że twórcy inspirowali się klasykami.
I tu zaczynają się schody. Pozornie banalne do zrozumienia wyjaśnienia okazują się być błędne, a co najmniej nieprecyzyjne. Otóż w serii Borderlands Trafienia są krytyczne kiedy trafi się słabe miejsce przeciwnika (zazwyczaj głowa). I to się nie zmieniło. Ale tylko pozornie. Zręczność wpływa na szansę trafienia krytycznego (bazowo 5%) trafień, które normalnie nie byłyby krytyczne, uderzeń bronią białą, czarami, ataków przyzwanych towarzyszy, umiejętności, i wszystkiego, co nie jest typową pukawką.
Ilość życia zyskiwana dzięki wytrzymałości także nie jest taka prosta do policzenia. Okazuje się, że jest ona ściśle powiązana z mocą wyekwipowanej osłony, a nie poziomem samego bohatera.
Tak jak zawsze, tutaj też są wyraźni zwycięzcy. Na pierwszym miejscu stoi Siła, właściwie zapewniając dodatkowe obrażenia, jeśli potrafisz celować. Wytrzymałość, jako że robi to samo, tylko z życiem, stoi na drugim miejscu, a tuż za nią Nastawienie, i Mądrość, jako uniwersalne statystyki, przydatne, dla praktycznie każdej klasy. Oczywiście, niektóre z nich będą znacznie więcej zyskiwać z innych atrybutów.
Poniżej jest lista atrybutów szczególnie przydatnych poszczególnym klasom. Siła została z niej wykluczona, jako najważniejsza statystyka.
Bartłomiej Gawryszuk