Twórcy niedawno wydanej gry MindsEye rozpoczęli 45-dniowy okres konsultacji, co według brytyjskiego prawa oznacza redukcję zatrudnienia o co najmniej 100 pracowników.
Build a Rocket Boy, brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Edynburgu, znalazło się w krytycznej sytuacji. Jak donoszą anonimowe źródła z wewnątrz firmy, rozpoczął się proces masowych zwolnień, które mogą objąć znaczną część załogi. Informuje o tym raport z serwisu IGN.
Skala zwolnień u twórców MindsEye wskazuje na poważny kryzys
Kluczową informacją jest długość okresu konsultacyjnego – 45 dni. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii, taki czas jest wymagany tylko wtedy, gdy firma planuje zwolnić co najmniej 100 pracowników. Dla porównania: przy redukcji 20-99 stanowisk wystarczy 30 dni, a poniżej 20 osób konsultacje nie są w ogóle wymagane.
Studio zatrudnia obecnie około 300 osób w Wielkiej Brytanii oraz dodatkowe 200 pracowników w oddziałach zagranicznych. Oznacza to, że zwolnienia mogą dotknąć nawet jedną trzecią brytyjskiej części zespołu.
MindsEye – premiera, która przejdzie do historii
Problemy studia są bezpośrednio związane z katastrofalnym przyjęciem gry MindsEye, która zadebiutowała 10 czerwca. Tytuł od pierwszego dnia borykał się z poważnymi błędami technicznymi, a media społecznościowe zalała fala nagrań dokumentujących liczne usterki.
Sytuacja jest na tyle poważna, że PlayStation rozpoczęło masowe zwroty pieniędzy graczom – zjawisko niezwykle rzadkie w branży. Ostatni raz podobna sytuacja miała miejsce podczas premiery Cyberpunka 2077, który ostatecznie został całkowicie wycofany ze sprzedaży w sklepie Sony.
Najgorzej oceniana gra roku to właśnie MindsEye
Liczby mówią same za siebie. MindsEye osiągnęło rekordowo niskie wyniki na Metacritic:
- Wersja PC: 38/100
- Wersja PS5: zaledwie 28/100
To najgorsze wyniki nie tylko w tym roku, ale również znacznie poniżej jakiejkolwiek gry ocenionej na platformie w roku ubiegłym. Na Steam sytuacja wygląda niewiele lepiej – z prawie 2000 recenzji tylko 37% jest pozytywnych, co daje grze status „W większości negatywne”.
Studio odpowiedzialne za MindsEye przeprasza, ale czy to wystarczy?
Build a Rocket Boy wydało oficjalne przeprosiny, w których zespół przyznał się do „złamanego serca” i zapewnił o pełnym zaangażowaniu w naprawę sytuacji. Niestety, w obliczu tak negatywnego przyjęcia oraz rozpoczętych zwolnień, przyszłość studia stoi pod znakiem zapytania.
Warto przypomnieć, że Build a Rocket Boy pracuje również nad ambitnym projektem Everywhere. Jak wynika z wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli studia, większość zespołu była jednak skupiona właśnie na MindsEye, co czyni porażkę tej produkcji jeszcze bardziej dotkliwą.
Branża gier wideo kolejny raz pokazuje swoje brutalne oblicze – nieudana premiera może w ciągu kilku tygodni przekreślić lata pracy setek osób. Pozostaje mieć nadzieję, że studio znajdzie sposób na wyjście z kryzysu bez konieczności przeprowadzenia tak drastycznych cięć.