Studio Blank opowiada o swoich planach i pierwszym projekcie. Co wiemy o nowej grze byłych deweloperów CD Projektu?

26 czerwca 2023,
20:53
Dorota Żak
Concept art z pierwszej gry studia Blank

Na przełomie maja i czerwca dowiedzieliśmy się, że deweloperzy z CD Projekt założyli własne studio o nazwie Blank, które aktualnie pracuje nad swoją pierwszą grą. Dotychczasowe wiadomości nie zdradzały jednak zbyt wiele na jej temat. Podano, że projekt zostanie osadzony w postapokaliptycznym świecie i skupi się pojawiających się w nim bohaterach, ale właściwie na tym się skończyło.

Na szczęście na pomoc przychodzi nam wywiad, który portal Wccftech przeprowadził z przedstawicielami Blank, Mateuszem Kanikiem (seria Wiedźmin, Cyberpunk 2077) i Marcinem Jefimowem (This War of Mine, Cyberpunk 2077). Oprócz poruszenia tematu nowej gry twórcy opowiedzieli także o wyzwaniach związanych z założeniem niezależnego studia oraz o tym, jak chcą je prowadzić.

Co planuje Blank na początku swojej działalności?

Z racji tego, że pierwszy projekt studia znajduje się na wczesnym etapie produkcji – nie ma nawet tytułu – Kanik i Jefimow nadal nie chcą zdradzać zbyt wiele. Wiadomo jednak, że gra powstaje na silniku Unreal Engine 5, a opublikowana grafika koncepcyjna zawiera kilka podpowiedzi, co może pojawić się w produkcji. Twórcy zachęcają do uważnej analizy obrazka i stawiania pytań. Poza tym informacje, jakie padły na temat gry, to raczej ogólniki. Podkreślono natomiast, że studiu zależy na jakości, a produkcja zostanie wydana dopiero wtedy, gdy będzie gotowa.

Oczywiście pod pewnymi względami będzie się ona różnić od tego, co robiliśmy do tej pory. Ale pielęgnujemy te same wartości, które mieliśmy wcześniej. Więc znajdziecie tu pewne podobieństwa. Oznacza to, że nie tworzymy tytułu skupionego całkowicie na gameplayu bez fabuły. Robimy grę fabularną z dorosłą historią i wieloma emocjonalnymi momentami; to wszystko, co mogę powiedzieć.

Mateusz Kanik

Co ciekawe, jedna z kwestii w wywiadzie dotyczyła wykorzystania w projekcie Sztucznej Inteligencji, która stanowi ostatnio gorący temat i coraz częściej pojawia się w branżach wymagających kreatywności. Kanik i Jefimow przyznają, że ta technologia ma zastosowanie w przygotowywaniu nowej gry, ale przede wszystkim interesuje ich, jak ona się rozwinie i jak wpłynie na gamedev oraz proces twórczy. Na tym etapie mowa więc bardziej o testowaniu i wsparciu ze strony Sztucznej Inteligencji.

W rozmowie padło także pytanie o powody założenia Blank. Kanik wspomina o potrzebie większej kameralności w miejscu pracy. Pod tym względem studio ma stanowić kontrast wobec olbrzymiego obecnie CD Projektu. Drugi powód to chęć robienia innych, mniej generycznych gier.

Marzyłem o tworzeniu gier bardziej filmowych, wyszlifowanych i dopracowanych pod każdym względem, nad czymś, co nie jest obecnie możliwe w olbrzymich grach RPG z otwartym światem, ponieważ systemy wykorzystywane w takich dużych grach mają działać we wszystkich możliwych scenariuszach.

Mateusz Kanik

Dla Jefimowa z kolei zmiana pracy wynikała z potrzeby przerwy po siedmiu latach spędzonych w CD Projekcie oraz z ambicji, aby podjąć jakieś wyzwanie, przykładowo w formie założenia nowego studia.

Obaj twórcy odnieśli się także do obecnego w branży gier wideo zjawiska crunchu, zaznaczając, że nie chcieliby zmuszać ludzi do obowiązkowych nadgodzin. Studio planuje również powiększenie swojego składu, początkowo o weteranów związanych z grami wideo, a w późniejszym terminie o osoby z mniejszym doświadczeniem. Później pozostaje nam tylko wypatrywać kolejnych szczegółów na temat jego debiutanckiego projektu.