FidelityFX Super Resolution – nadchodzi odpowiedź AMD na technologię NVIDIA DLSS

23 czerwca 2021,
19:22
Maciej Żbik

AMD opublikowało swoją zapowiadaną na początku czerwca technologię AMD FidelityFX Super Resolution, która znacznie poprawi wydajność i jakość gier. AMD FSR ma stanowić konkurencję dla rewolucyjnej technologii NVIDIA DLSS i być dostępna na prawie wszystkich nowszych układach graficznych, zarówno produkcji AMD, jak i NVIDIA.

Materiał promocyjny karty graficznej AMD RX6000
Na skróty
  • Technologia AMD FidelityFX Super Resolution ma, podobnie do NVIDIA DLSS, znacznie poprawić wydajność w grach, a nawet jakość obrazu.
  • Technologia będzie działać na szerokiej gamie procesorów graficznych zarówno produkcji AMD, jak i NVIDIA.
  • Na start funkcję będzie wspierać 7 gier, ale ponad 40 firm z branży elektronicznej rozrywki już zapowiedziało wsparcie dla AMD FSR.

Układy graficzne z serii GeForce RTX poważnie namieszały na rynku podzespołów komputerowych. Poza flagową funkcją śledzenia promieni (Ray Tracing) oferowały również rewolucyjną technologię DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling. Technologia ta, wykorzystując rdzenie Tensor używane do uczenia maszynowego, pozwalała uzyskać znacznie większą wydajność w grach, zaprzęgając do pracy sztuczną inteligencję.

Porównanie zastosowania technologii FSR w różnych trybach

Operacje DLSS to bardzo skomplikowany proces, jednak uproszczając, polega on na renderowaniu gry w niższej rozdzielczości niż natywna, a następnie wykorzystaniu SI do „uzupełnienia” brakujących pikseli. Dodatkowo odpowiada on za postprocessing wygładzania krawędzi, w znacznym stopniu odciążając główne rdzenie obliczeniowe układu graficznego. Finalnie pozwalało to na uzyskanie znacznie większej wydajności, a czasem nawet jakości obrazu, niż przy wyłączeniu tej funkcji. Niestety jest to własnościowa technologia firmy NVIDIA, zarezerwowana tylko dla ich kart graficznych serii GeForce RTX.

AMD FSR, czyli otwartoźródłowa odpowiedź na DLSS

Niesamowita technologia NVIDII była zdecydowaną solą w oku zespołu AMD. Jak się jednak okazało, czerwoni nie próżnowali, a ich nowy produkt, działający na podobnej zasadzie, może spowodować jeszcze większą rewolucję w świecie gier. AMD zdecydowało się nie ograniczać technologii FSR jedynie dla swojej gamy produktowej. FidelityFX udostępniona zostanie w formie otwartego kodu źródłowego, więc każdy zainteresowany deweloper może zaimplementować ją w swojej produkcji. Co więcej, ta implementacja jest bajecznie prosta. Mateusz Makowiec ze studia Teyon, odpowiedzialnego między innymi za Terminator: Resistance, przyznał w wywiadzie dla Wccftech:

Terminator: Resistance oparty jest na zmodyfikowanym silniku Unreal Engine 4, więc obawialiśmy się problemów ze zintegrowaniem technologii. Na szczęście, FSR ma otwarty kod źródłowy, więc byliśmy w stanie dostosować go do naszych zmian w silniku. Zajęło to może jeden dzień, by dodać funkcję do silnika, a następnie chwilkę na dodanie odpowiedniej zakładki w ustawieniach gry. Nie musieliśmy nic kombinować, to po prostu działało.

Mateusz Makowiec, Dyrektor ds. technologii, Teyon S.A.
Materiał promocyjny technologii FSR

Ponadto technologia FidelityFX zadziała również na kartach graficznych produkcji NVIDII, takich jak „słabsza” seria GeForce GTX. AMD informuje, że wymagania dla technologi FSR są zmienne i zależą od konkretnej gry. Niemniej, jeśli twój sprzęt spełnia minimalne wymagania danego tytułu, powinieneś mieć możliwość użycia FSR do poprawy wydajności lub jakości obrazu gry. Listę wspieranych układów graficznych przedstawiamy poniżej:

  • AMD Radeon™ 6000 Series
  • AMD Radeon™ 6000M Series
  • AMD Radeon™ 5000 Series
  • AMD Radeon™ 5000M Series
  • AMD Radeon™ VII Graphics
  • AMD Radeon™ RX Vega Series
  • AMD Radeon™ 600 Series
  • AMD Radeon™ RX 500 Series
  • AMD Radeon™ RX 480/470/460 Graphics
  • NVIDIA® GeForce® 10 Series
  • NVIDIA® GeForce® 16 Series
  • NVIDIA® GeForce RTX™ 20 Series
  • NVIDIA® GeForce RTX™ 30 Series
  • Procesory desktopowe AMD Ryzen™ z wbudowanym układem graficznym AMD Radeon™
  • Procesory mobilne AMD Ryzen™ z wbudowanym układem graficznym AMD Radeon™

AMD FidelityFX Super Resolution będzie wspierać RayTracing oraz współpracować z API DirectX 11, DirectX 12 i AMD Vulcan.

Benchmark wykorzystania technologii AMD FSR

Jakie gry będą wspierać AMD FidelityFX?

Na start AMD informuje o siedmiu tytułach wykorzystujących ich nową technologię:

  • GODFALL
  • The Riftbraker
  • Terminator: Resistance
  • Kingshunt
  • Evil Genius 2: World Domination
  • 22 Racing Series
  • Anno 1800

Już teraz natomiast wiemy, że wkrótce technologia zawita również do innych tytułów:

  • Astergos
  • Baldur’s Gate
  • DOTA 2
  • Edge of Eternity
  • FarCry 6
  • Farming Simulator 22
  • Forspoken
  • Necromunda Hired Gun
  • MYST
  • Resident Evil VIII Village
  • Swordsman Online
  • Vampire the Masquerade: Blood Hunt
Materiał promocyjny technologii FSR

Co więcej, wykorzystanie i wsparcie technologii zapowiedziało już ponad 40 firm, zarówno deweloperów, jak i wydawców czy twórców technologii:

  • ACME Game Studio
  • Anshar Studios
  • Warner Bros Interactive
  • Bloober Team
  • CAPCOM
  • Counterplay Games
  • Crystal Dynamics
  • CYAN
  • Destructive Creations
  • Digital Sky
  • Electronic Arts
  • Exor Studios
  • Focus Home Interactive
  • Gearbox Software
  • Giants Software
  • GATI Entertainment
  • Hello Games
  • Illfonic
  • Koch Media
  • Kobold Games
  • Larian Studios
  • Luminous Productions
  • Midgar Studio
  • MovieGames
  • MY.Games
  • Rebellion
  • Reflector
  • Sharkmob
  • Streumon Studios
  • Superbright
  • Teyon
  • The Farm 51
  • Turtle Rock Studios
  • Ubisoft
  • UMI Co. ltd.
  • Unity
  • Vaki Games
  • VALVE

Czyżby zapowiadała się faktyczna rewolucja w gamingu, na miarę akceleratorów 3DFX Voodoo, dzięki którym gry nie tylko działały, ale i wyglądały lepiej niż kiedykolwiek wcześniej?