Afera Activision Blizzard – zwolnieni główni twórcy Diablo 4

12 sierpnia 2021,
21:21
Maciej Żbik

W wyniku afery mobbingowej, jaka wybuchła pod koniec zeszłego miesiąca w firmie Activision Blizzard, z pracy w spółce zostali zwolnieni wysoko postawieni deweloperzy pracujący nad powstającym Diablo IV. Jest to najprawdopodobniej efekt zapowiedzianych wewnętrznych audytów w firmie, mających zbadać doniesienia o molestowaniu ze strony konkretnych pracowników.

Grafika z gry Diablo Immortal
Na skróty
  • W wyniku afery mobbingowej Activision Blizzard zwolnił trzech kluczowych deweloperów.
  • Zwolnienia otrzymali: Luis Barriga (reżyser Diablo IV), Jesse McCree (główny projektant poziomów w Diablo IV) oraz Jonathan LeCraft (starszy projektant poziomów w World of Warcraft).
  • Blizzard zapewnia, że zastąpią ich inni utalentowani twórcy i obecna sytuacja w żaden sposób nie wpłynie na procesy produkcyjne nadchodzących gier.

Afera mobbingowa w Activision Blizzard jest zdecydowanie jednym z najgłośniejszych branżowych tematów ostatnich kilku tygodni. Najnowsze doniesienia pozwalają też sądzić, że cała sytuacja nie zostanie zamieciona pod dywan, a pracownicy, którzy dopuścili się nieodpowiednich czynów, zostaną pociągnięci do odpowiedzialności i zwolnieni. Więcej o przyczynach samej afery możecie przeczytać w tym artykule.

Figura przed campusem Blizzard

Diablo IV traci reżysera i głównego projektanta poziomów

Jak dowiedział się, początkowo nieoficjalnie, nazwiska trzech doświadczonych deweloperów zniknęły z wewnętrznego katalogu firmy oraz zespołowego Slacka (program do koordynacji zdalnej pracy w grupach). Nieco później rzecznik spółki wysłał redakcji Kotaku potwierdzenie, iż wymienione osoby nie są już pracownikami Activision Blizzard.

Luis Barriga dołączył do ekipy Blizzard w 2006 roku. Pracował między innymi przy dodatkach do WoW The Burning Crusade, Wrath of the Lich King i Cataclysm jako projektant zadań i systemów, awansując później do posady głównego projektanta gry. Pomagał także przy tworzeniu Diablo III: Reaper of Souls.

Jesse McCree z Overwatch, postać nawiązująca do byłego dewelopera

Jesse McCree pracował w Blizzard od około 2010 roku. Początkowo piastował stanowisko głównego projektanta poziomów w World of Warcraft, jednak później został przeniesiony do zespołu rozwijającego markę Diablo jako główny projektant zawartości. Przed zwolnieniem pełnił funkcję głównego projektanta poziomów w powstającym Diablo IV i był jedną z „twarzy” powstającej gry. Od jego imienia i nazwiska zostało nazwanych wiele postaci w WoW oraz jeden z bohaterów dostępnych w grze Overwatch. Jak zauważyły branżowe media, esportowi komentatorzy Overwatch, w wyniku zamieszania wokół osoby McCree, zaczęli w stosunku do nawiązującej do niego postaci używać zamiennego określenia „Kowboj”.

Ostatnia ze zwolnionych osób, Jonathan LeCraft, pracował w „Zamieci” od 2005 roku. Pełnił funkcję starszego projektanta poziomów w World of Warcraft. Do jego nazwiska, zgodnie z tradycją firmy, również nawiązuje wiele postaci w uniwersum World of Warcraft. Blizzard zapewnia, że te zwolnienia nie wpłyną w żaden sposób na produkcję gier, a usunięci z szeregów firmy pracownicy zostaną zastąpieni przez innych, zdolnych deweloperów.