Silnika do tworzenia gier Unity nie trzeba przestawiać nikomu. Każdy gracz widział jego logo, przy ładowaniu tytułu indie. Jest on też używany przy większych produkcjach jak, chociażby Cuphead czy Ori and The Will of the Wisps. Teraz łączą się z co najmniej kontrowersyjną firmą IronSource.
Czym jest IronSource?
Na swojej własnej stronie opisują się sloganem:
Jedna platforma, by zmienić twoją aplikację w biznes
Pierwsza rzecz widziana na stronie IronSource
W rzeczywistości IronSource jest znana ze swoich nachalnych reklam i nieusuwalnych banerów polecających ironicznie sposoby na usuwanie malware’u. Wrzucają też oni w pakiecie masę adware’u do normalnych programów. Daje to użytkownikowi setki reklam, dodatkowych pasków w przeglądarkach i jeszcze więcej irytujących rozpraszaczy. Są oni również znani z incydentu cyberbezpieczeństwa w 2017. To ich adware był wykorzystywany do rozprzestrzeniania fałszywych instalatorów dla Flasha (*).
Jakby to nie było dostatecznie złe, jeden z ich innych programów installCore jest wirusem zwanym trojan (od konia trojańskiego), którego sam Microsoft zablokował do instalacji w 2016. Oficjalnie ten program został wycofany z użytku dopiero w 2020 roku, co rzuca spory cień na praktyki firmy.
Dlaczego połączenie Unity z IronSource następuje teraz?
Niedawno Unity zwolniło setki pracowników. Ich akcje z poziomu 200 dolarów w 2021, spadły do 40 w 2022. Możemy podejrzewać, że ten ruch miał naprawić złą sytuację. CEO firmy skomentował całą sytuację w następujący sposób:
Wierzymy, że świat jest lepszym miejscem z większą ilością twórców, którzy odnieśli sukces.
John Riccitiello – CEO Unity
W rzeczywistości akcje idą cały czas w dół. Spadły o 17% i nic nie wskazuje na to, że wzrosną w najbliższym czasie. W chwili pisania wynoszą one 33,71 dolara.
Reakcja fanów i użytkowników jest bardzo negatywna. Wielu deweloperów na Twitterze zapowiedziało się, że z powodu fuzji Unity z IronSource, przestaną korzystać z tego silnika. Nie jest to łatwy ruch, bo wymaga on stworzenia swoich gier praktycznie od zera.
Same połączenia ma nastąpić w czwartym kwartale 2022 roku. Nie wiadomo czy Unity nadrobi straty przed albo nawet po samej fuzji. Tylko czas powie.