Ubisoft wyłącza funkcje sieciowe dla ośmiu gier

31 marca 2021,
18:42
Maciej Żbik

Każda współczesna gra wyposażona w funkcje sieciowe zostanie prędzej czy później ich pozbawiona. Tym razem Ubisoft ogłosił wyłączenie serwerów dla ośmiu swoich produkcji.

Na skróty
  • 22 maja 2021 wyłączone zostaną funkcje sieciowe dla ośmiu gier od Ubisoftu.
  • Łowcy „platyn” mają do tej daty czas na wykonanie wyzwań odnoszących się do trybu sieciowego.
  • Po 22 maja osiągnięcie 100% ukończenia gry w niektórych tytułach może okazać się niemożliwe.
  • Na liście wyłączanych tytułów znajdują się m.in. Assassin’s Creed, Far Cry czy Prince of Persia.

Tak to już bywa, że współczesne gry mają często bardzo rozwinięte usługi sieciowe, które muszą być stale utrzymywane przy życiu na serwerach dewelopera bądź wydawcy. Z czasem, kiedy gra się starzeje i spada jej popularność, a za tym i liczba graczy, wydawca decyduje się odpiąć wtyczkę dla starszych tytułów i przeznaczyć zwolnione zasoby na nowe projekty.

Ubisoft wyłącza usługi sieciowe w znanych grach

I takie właśnie smutne wydarzenie ogłosił francuski wydawca Ubisoft na swoim forum. Od 22 maja niedostępne będą funkcje sieciowe dla ośmiu popularnych produkcji:

  • Anno 1404
  • Assassin’s Creed 2
  • Far Cry 2
  • Might & Magic – Clash of Heroes
  • Might & Magic X – Legacy
  • Prince of Persia: Forgotten Sands
  • Splinter Cell: Conviction
  • The Settlers 7
Interfejs aplikacji Uplay

Co to oznacza dla graczy? Przede wszystkim gry pozbawione zostaną trybu multiplayer, jeśli go posiadały. Może to być szczególnie uciążliwe dla graczy skupionych na wbijaniu 100% osiągnięć. Wiele z tych gier posiada wyzwania wymagające wykonania konkretnych czynności w trybie wieloosobowym. Po dacie wyłączenia usług niemożliwe stanie się zdobycie tak zwanej „platyny” w niektórych produkcjach.

Problem wyłączania serwerów

Usługi sieciowe, oparte na skomplikowanym kodzie sieciowym i które muszą być utrzymywane przez wydawcę, są jednym z wielu zarzutów w stronę współczesnych gier. Osoby zajmujące się prezerwacją gier od zapomnienia, zwracają uwagę, że starsze gry posiadały tryby multiplayer, gdzie każdy gracz mógł zostać gospodarzem rozgrywki. Obecnie warstwa sieciowa jest uzależniona od wydawcy, który, jeśli chce, może odłączyć wtyczkę i permanentnie pozbawić graczy części funkcjonalności gry. Tym razem Ubisoft swoją decyzję motywuje następującymi słowami:

Nieustannie oceniamy, co jest potrzebne, aby zapewnić najlepsze możliwe usługi online klientom Ubisoft. Wyłączenie usług dla niektórych starszych gier z mniejszą liczbą graczy online jest niezbędną częścią tego procesu, ponieważ pozwala naszym działom IT i personelowi serwisowemu lepiej skoncentrować się na dostarczaniu wspaniałych wrażeń online dla zdecydowanej większości klientów, którzy grają w nowsze, bardziej popularne tytuły. Mimo to nie podejmujemy lekko decyzji o wycofaniu usług dla starszych gier Ubisoft i rozumiemy, że niektórzy z was mogą być rozczarowani tą wiadomością. Cieszymy się, że mamy fanów, którzy są tak zaangażowani w nasze gry i wierzymy, że łatwo znajdziesz wśród naszych nowych, bądź nadchodzących produkcji coś dla siebie. Dziękujemy za zrozumienie i wsparcie.

UbiDuchess, Ubisoft Support Staff NCSA
Materiały prasowe Ubisoft

Niestety stanowisko Ubisoftu jest właściwe. Jeśli gra skupia szczątkową liczbę graczy, najlogiczniejszym rozwiązaniem jest wyłączenie jej serwerów. Najstarsza z wyłączanych gier, Assassin’s Creed II, została wydana jeszcze w 2007 roku, czyli aż 14 lat temu. Najmłodsza z wymienionych produkcji, Might & Magic X – Legacy, to rok 2014, czyli 7 lat temu. O połowę mniej niż AC2, jednak w świecie elektronicznej rozrywki to szmat czasu. Czasami po prostu nie opłaca się utrzymywać serwerów gier, jeśli nie gra w nie prawie nikt albo multiplayerowe lobby świeci pustkami. Warto zauważyć, że obecnie ten trend się zmienia, a wielu deweloperów forsuje model gry-usługi, gdzie tytuł ma być wspierany i rozbudowywany jeszcze latami po premierze, co zapewnić ma mu długi cykl życiowy oraz, oczywiście, większe zarobki dla firm.