fbpx

Tworzenie postaci w Project Zomboid. Punkty i umiejętności startowe

Rozsądne wybranie umiejętności początkowych podczas tworzenia postaci w Project Zomboid pozwoli ci przygotować się do walki o przetrwanie w postapokaliptycznym świecie. Dowiedz się, jak działa ten system i jak najlepiej z niego korzystać.

28 lipca 2022

Jak we wszystkich aspektach życia, tak również w Project Zomboid ważne są fundamenty – tu akurat fundamenty dość szczególne, bo pełniące ogromną rolę, gdy idzie o przetrwanie w wyjątkowo niesprzyjających okolicznościach. Od tego jaka będzie twoja postać zależy nie tylko twoje powodzenie w przeżywaniu kolejnych dni. Kolejną ważną zmienną jest to, w jaki sposób przetrwasz. W tej części poradnika omówimy zasady, którymi warto kierować się podczas tworzenia postaci.

Tworzenie postaci w Project Zomboid i punkty startowe

Najważniejsza część ekranu tworzenia postaci chyba mniejsza już być już nie mogła:

Ekran tworzenia postaci w Project Zomboid

Zaznaczony powyżej jest licznik punktów, które masz do dyspozycji. Podczas wybierania cech i zawodu, każdy element ma swój koszt podany w punktach. Oczywiście gra nie pozwoli ci zacząć jeżeli twój balans jest ujemny, a zmieścić się w (domyślnie) 8 punktach jest bardzo trudno, dlatego warto rozpatrzyć wyekwipowanie swojej postaci w jakieś wady.

Negatywne cechy

Ale po co dodawać różne przywary do naszej idealnej postaci? Ano po to, żeby mieć jeszcze więcej tych pozytywnych cech. W przeciwieństwie do tych drugich, negatywne cechy dodają punkty, zamiast odejmować. Ten temat będzie dogłębniej omówiony w odrębnym poradniku.

Umiejętności startowe w Project Zomboid

Niektóre cechy lub zawody dodają twojej postaci początkowe umiejętności, których normalnie by nie posiadała. Poza punktami w danej kategorii dany bohater dostaje również permanentny bonus do jego nauki, którego wysokość zależy od początkowego poziomu umiejętności.

Premie do PD w Project Zomboid
  • 1 poziom – +75% PD
  • 2 poziomy – +100% PD
  • 3 poziomy lub więcej – +125% PD

Ta mechanika faworyzuje postacie, które mają szeroki wachlarz umiejętności początkowych. Postać, która umie po trochu z kilku dziedzin, będzie się uczyła ich szybciej niż ta, która stawia wszystko na jedną kartę. Z drugiej strony, specjalista szybciej osiągnie maksymalny poziom w swojej umiejętności. Jaki z tego morał? Wszechstronne postacie są lepszym wyborem dla długotrwałej rozgrywki solo. Specjaliści mają sens w większych grupach, ewentualnie kiedy masz bardzo wyraźny sposób, w jaki chcesz grać.

Bartłomiej Gawryszuk

Gracz od urodzenia, wielbiciel rachunku prawdopodobieństwa, projektant gier, poeta, człowiek. Dumny posiadacz bardzo imponującej kolekcji gier (o wiele za dużej zdaniem wielu), mnogiej osobowości i słodkiego kota potrafiącego wyłączyć komputer trzy razy w ciągu minuty. Z jakiegoś powodu uwielbia gry z motywem nieumarłych, piesze wędrówki i wszelkiej maści gry kooperacyjne. Godzinami potrafi gadać dlaczego World War Z Maxa Brooksa to najlepsza książka na świecie, pomimo wrodzonej awersji do horrorów.
UWaga! Gorące informacje!