Trzej dawni pracownicy Ubisoftu uznani przez sąd za winnych nękania i napastowania

2 lipca 2025,
21:17

Trzej pracownicy Ubisoftu: Thomasa François, Serge Hascoët oraz Guillaume Patrux otrzymali wyrok więzienia w zawieszeniu oraz grzywnę za swoje działania.

Logo Ubisoftu

Pojawiły się nowe informacje w sprawie pracowników Ubisoftu, którzy dopuścili się niestosownego zachowania. Proces byłego dyrektora kreatywnego Serge’a Hascoëta, byłego wiceprezesa ds. redakcji i kreatywnych Thomasa François oraz byłego projektanta gier Guillaume’a Patruxa rozpoczął się w marcu, jednak został odroczony do początku czerwca na prośbę prawników, którzy potrzebowali więcej czasu na zapoznanie się z dokumentacją sprawy.

François został oskarżony o systemowe nękanie psychiczne i seksualne, w tym oglądanie pornografii w otwartej przestrzeni biurowej, komentowanie wyglądu kobiet, regularne publiczne upokarzanie oraz próbę napaści seksualnej podczas firmowego przyjęcia. Hascoët natomiast miał dopuścić się niestosownych zachowań, wulgarnych pytań o podłożu seksualnym i rasistowskich uwag, a także działań wymierzonych w muzułmańską pracownicę. Patrux odpowiadał za nękanie psychiczne i zastraszanie współpracowników.

François został uznany za winnego nękania moralnego i seksualnego oraz usiłowania napaści seksualnej. Został skazany na trzy lata więzienia w zawieszeniu oraz grzywnę w wysokości 30 tysięcy euro (około 127 864,35 złotych). Hascoët otrzymał karę 18 miesięcy więzienia w zawieszeniu oraz grzywnę w wysokości 45 tysięcy euro (około 191 796,52 złotych). Patrux został skazany na 12 miesięcy więzienia w zawieszeniu oraz grzywnę w wysokości 10 tysięcy euro (około 42 621,45 złotych).

 Dane podane w artykule Libération

Wcześniejszy przebieg sprawy pracowników Ubisoftu

Hascoët zrezygnował z pracy w lipcu 2020 roku, a François odszedł w sierpniu tego samego roku. Obaj zostali oskarżeni po licznych zgłoszeniach o molestowanie i nieodpowiednie zachowania. Sprawa wywołała zamieszanie w Ubisoft oraz wszczęła dyskusję o sposobach radzenia sobie z problemem nękania w branży. Firma podejmowała działania naprawcze, jednak grupa A Better Ubisoft wskazywała na liczne nieprawidłowości, w tym na to, że niektórzy sprawcy byli jedynie przenoszeni lub awansowani, nie zwolnieni, a skargi były bagatelizowane przez dział HR.

Uruchomienie ogólnofirmowej ankiety było jednym z wielu kroków, które podjęliśmy, aby głosy naszych pracowników wpłynęły na plan działania. Organizujemy regularne globalne i lokalne spotkania, godziny otwarte, a nasze grupy pracownicze uczestniczą w częstych rozmowach z kadrą zarządzającą, w tym z Yvesem, który spotyka się co kwartał z liderami globalnych ERG.
Kadra zarządzająca regularnie współpracuje z lokalnymi przedstawicielami pracowników, a trzech z nich zasiada w naszej Radzie Dyrektorów. Jesteśmy zobowiązani do prowadzenia szczerego dialogu z naszym zespołem i będziemy dalej uwzględniać ich opinie w planowaniu przyszłości.

Rzecznik Ubisoftu w oświadczeniu przekazanym serwisowi GI.biz