Najnowsze dzieło FromSoftware, po świetnych recenzjach i ciepłym przyjęciu przez fanów, sprzedaje się niesamowicie dobrze na całym świecie. Elden Ring najbardziej został doceniony w Japonii, gdzie sprzedano już ponad milion kopii tej gry. Warto zauważyć, że Kraj Kwitnącej Wiśni liczy raptem 126 milionów mieszkańców. Kolejnym najlepiej sprzedającym się tytułem japońskiego studia jest Dark Souls 3, które po czterech latach od premiery mogło poszczycić się sprzedażą w wysokości 10 milionów sztuk.
Co mówią liczby o Elden Ring na PC?
Tuż po premierze najnowszego dzieła Hidetaki Miyazakieg oceny na Steamie nie zachwycały. W dniu premiery spośród 20 tysięcy recenzji (25 lutego 2022, 13:00) średnia tych pozytywnych wynosiła zaledwie 60%, by już następnego dnia wzrosnąć do 68%. Powodem była zła optymalizacja tytułu na PC w dniu premiery. Nagminnie pojawiał się nieznośny stuttering, któremu sprzyjało niskie zużycie GPU. Jak sytuacja ma się teraz? Elden Ring na platformie Steam posiada obecnie ponad 230 tysięcy ocen, z czego jedynie 14% stanowią recenzje negatywne. To spory progres.
10/10, ale technicznie rzecz biorąc, to…
Patche pomogły ograniczyć występowanie stutteringu do kilkunastu newralgicznych punktów, w których zawsze pojawia się problem. Zużycie GPU nie jest już tak kapryśne i zazwyczaj oscyluje w wysokości 80-100% (wcześniej spadało nawet do poziomu 40-50%). Martwi mnie niestety złe rozdysponowanie mocy procesora, ponieważ zazwyczaj jeden rdzeń dostaje zdecydowanie mocniej w kość od pozostałych, przez co tworzy się „wąskie gardło” dla karty graficznej. W skrócie: stan techniczny Elden Ring nie jest na PC idealny, ale nawet gracze kochający płynność rozgrywki mogą już spokojnie rozkoszować się tytułem.
Z ciekawostek dodam, że zmiana sterowania z klawiatury i myszki na pada skutkuje zmniejszeniem nasilenia występujących spadków płynności. Niestety „fix” ten nie wpływa na częstotliwość występowania stutteringu, a jedynie na jego skalę.