Final Fantasy XVI wykorzystuje pełną moc PlayStation 5. Square Enix dzieli się nowymi szczegółami

31 marca 2023,
20:42
Amira El Berrah

Reżyser Final Fantasy XVI odkrywa swoje przemyślenia i poszerza naszą wiedzę o szczegółach na temat tworzenia i mechaniki produkcji. Nadchodząca najnowsza odsłona bestsellerowego tytułu będzie pełnoprawną grą RPG akcji.

Clive otoczony zieloną energią

Premiera Final Fantasy XVI odbędzie się 22 czerwca 2023 roku na PlayStation 5. Sony zagwarantowało sobie ekskluzywność, a tytuł będzie dostępny wyłącznie na najnowszej jak dotąd wersji konsoli, jednak istnieje możliwość, że trafi on również na PC po dłuższym czasie. Szesnasta część jako pierwsza w całej serii porzuci całkowicie system dowodzenia, co robi z niej pełnoprawną grę RPG akcji, a jej gameplay został dostosowany do kontrolera DualSense.

Co zyskuje Final Fantasy XVI dzięki PlayStation 5?

Do premiery odsłony kolejnej części tej bestsellerowej serii zostało jeszcze trochę czasu, a Square Enix, wydawca jak i producent gry, podzielił się dotyczącymi jej szczegółami na oficjalnym blogu PlayStation. Reżyser Hiroshi Takai wypowiada się na temat wykorzystania przez Final Fantasy XVI mocy PlayStation 5 oraz tego, jak zoptymalizowano i opracowano ją dla konsoli.

Dwie główne rzeczy, które mnie uderzyły, to rozmiar pamięci i szybkość dysku SSD. Przez lata pracowałem z wieloma różnymi urządzeniami i w wielu przypadkach nie udało mi się odnaleźć właściwej równowagi pomiędzy możliwościami sprzętu, a rozmiarem pamięci. PS5 jest inne – ma wystarczającą ilość zainstalowanej pamięci, aby osiągnąć pełną przewagę w wykorzystaniu sprzętu. Co do SSD, gdy tworzyliśmy grę, byłem po prostu zachwycony tym, jak szybkie to było.

Hiroshi Takai, reżyser Final Fantasy XVI
Clive przy bramie
Square Enix

Twórcy serii znanej między innymi właśnie z jakości grafiki chcieli, aby i w tym przypadku była ona jak najlepsza. Duży nacisk został położony na drobne szczegóły postaci i modeli środowiskowych, a jakość oświetlenia i cieni ma sprawiać, że wręcz błyszczą. Takie efekty uzyskane podczas ciężkiej pracy są możliwe właśnie dzięki rozmiarowi pamięci jaką oferuje PlayStation 5, mówi Hiroshi. Płynność z jaką prowadzona jest rozgrywka oraz przerywniki filmowe nie byłaby tym samym, gdyby nie szybkość dysku SSD.

Kiedy zaczęliśmy myśleć o stworzeniu gry na PS5, chcieliśmy stworzyć świat, w którym nie będzie rozdźwięku między grafiką a fabułą. Chociaż można trafić do ciemnych miejsc, jest to świat, w którym ta ciemność istnieje tylko dlatego, że istnieje również światło, a nasi bohaterowie przechodzą próby, właśnie dlatego, że maja nadzieję, że sytuacja może się poprawić.

Hiroshi Takai, reżyser Final Fantasy XVI
Clive i dziecko z blond włosami
Square Enix

Twórcy nie zapominają wykorzystać możliwości kontrolera DualSense

Final Fantasy XVI wykorzystuje adaptacyjne wyzwalacze kontrolera DualSense od PS5 i dotykowy feedback w bitwie i podczas eksploracji. Reżyser wyjaśnia, że w pewnych momentach gracz otworzy ciężkie drzwi lub podniesie portcullis; twórcy za pomocą właśnie wyzwalaczy adaptacyjnych starali się odwzorować to uczucie wysiłku i oporu. Haptyczny feedback może powodować subtelne wibracje, aby użytkownik lepiej odczuł obecność podczas filmowych przerywników. Same efekty dźwiękowe w przerywnikach zostały przekształcone w doznania dotykowe. Umożliwia to producentowi oddanie szczegółowych doznań, między innymi takich jak ruch powietrza, co wcześniej nie było w jego mocy.

Rozgrywka Final Fantasy XVI została dostosowana do możliwości kontrolera DualSense. Po wzięciu go w ręce gracz może naprawdę poczuć reakcje w jej trakcie. Reżyser zwraca również szczególną uwagę na szeroki zakres umiejętności Eikonic, które może wyzwolić Clive, dzięki temu sposób podejścia do bitwy ma odznaczać się dużą swobodą.