Wraz z wersją iOS 14.5 na urządzenia Apple trafiła opcja blokowania śledzenia przez aplikacje. Wydawcy w przypadku udzielenia zgody mogą zbierać dane, które pomogą im lepiej dobierać reklamy czy treści wyświetlane na platformie. Apple tłumaczy swoją decyzję tym, że to użytkownik powinien w pełni decydować o tym, kto i do jakich informacji o nim ma dostęp, co potwierdził Tim Cook, dyrektor generalny firmy, na swoim Twitterze.
We believe users should have the choice over the data that is being collected about them and how it’s used. Facebook can continue to track users across apps and websites as before, App Tracking Transparency in iOS 14 will just require that they ask for your permission first. pic.twitter.com/UnnAONZ61I
— Tim Cook (@tim_cook) December 17, 2020
Facebook zakłada miliardowe straty z powodu decyzji Apple
Facebook od początku był przeciwnikiem takowego rozwiązania, zapowiadał ogromne straty dla wielu korporacji, które mogą doprowadzić wręcz do załamania rynku, ponieważ iOS stanowi jego dużą część.
Meta – czyli spółka matka Facebooka – zgłosiła w środę, jakoby zmiany wprowadzone przez Apple miały w przyszłości wygenerować aż 10 miliardów dolarów strat dla firmy Marka Zuckerberga. Po ogłoszeniu możliwych ubytków w budżecie akcje spółki Meta spadły o 23%. W efekcie faktyczne straty firmy wyniosły ponad 230 miliardów dolarów.