Dopiero co do sklepów trafiło PlayStation 5 Slim, a już pojawiają się przecieki na temat podkręconego modelu najnowszej konsoli od Sony. Wśród nich znajdziemy dokładniejszą specyfikację techniczną, a także prawdopodobną datę oficjalnej prezentacji urządzenia. Czy PS 5 Pro będzie aż tak potężne?
PlayStation 5 Pro może być prawdziwą bestią
Jakiś czas temu pojawiły się plotki, że PlayStation 5 Pro ma działać na niestandardowym ośmiordzeniowym procesorze Zen 2, a teraz na forum ResetEra jeden z użytkowników zamieścił kolejne potencjalne dane techniczne. Co PS5 Pro ma mieć na pokładzie?
Poza wspomnianym procesorze Zen 2, który ma się rozpędzać do 4,4 GHz, znajdziemy także układ graficzny oparty na AMD RDNA 3, ale ten ma posiadać niektóre funkcje opracowywane z myślą o RDNA 4. System ma się składać z 60 jednostek CU, co jest sporym przeskokiem w porównaniu do klasycznej PS5, gdzie na RDNA 2 było ich „zaledwie” 36.
Jeżeli interesuje was VRAM, to tu też Sony postawiło na wydajność. W konsoli znajdzie się 16 GB pamięci GDDR6 na magistrali 256-bit, której transfer ma osiągać 18 Gbps. Jakby tego było mało, to urządzenie ma posiadać NPU XDNA2. Ten system ma wykorzystywać upscaling oparty na uczeniu maszynowym.
Pełna specyfikacja prezentuje się następująco:
- Viola została stworzona na TSMC N4P.
- GFX1115.
- Procesor Violi zachowuje architekturę zen 2 znaną z istniejącej konsoli PS5 w celu zapewnienia kompatybilności, ale częstotliwość ponownie będzie dynamiczna i osiągnie szczyt 4,4 GHz. 64 KB pamięci podręcznej L1 na rdzeń, 512 KB pamięci podręcznej L2 na rdzeń i 8 MB współdzielonej pamięci podręcznej L3 (4 MB na CCX).
- Kostka Violi ma 30 WGP, gdy jest w pełni włączona, ale będzie miała włączone tylko 28 WGP (56 CU) dla krzemu w detalicznych jednostkach PS5 Pro.
- Trinity jest zwieńczeniem trzech kluczowych technologii. Szybkie przechowywanie (sprzętowo przyspieszana kompresja i dekompresja, kluczowa już technologia PS5), przyspieszone śledzenie promieni i skalowanie w górę.
- Architektura to RDNA3, ale wymaga ulepszeń w zakresie śledzenia promieni z RDNA4. Przechodzenie przez BVH będzie obsługiwane przez dedykowany sprzęt RT, a nie będzie w pełni polegać na shaderach. Obejmie to także zmianę kolejności wątków w celu zmniejszenia rozbieżności w danych i wykonaniach, coś na kształt Ada Lovelace SER i TSU firmy Intel Arc.
- 3584 shadery, 224 TMU i 96 ROP.
- 16 GB pamięci GDDR6 18 Gb/s. 256-bitowa magistrala pamięci o przepustowości pamięci 576 GB/s.
- Docelowa częstotliwość procesora graficznego wynosi 2,0 GHz. To sprawia, że wartości TFLOP podwójnego wydania mieszczą się w zakresie szczytowym 28,67 TFLOP (224 (TMU) * 2 (operacje, podwójne wydanie) * 2 (zegar rdzenia)). 14,33 TFLOP, jeśli pominiemy czynnik podwójnego problemu.
- Wzrost rasteryzacji o 50–60% w porównaniu z Oberonem i Oberonem Plus, ponad dwukrotnie większa wydajność niż surowa wydajność RT.
- Jednostka NPU XDNA2 zostanie wykorzystana w celu przyspieszenia opracowanej przez firmę Sony techniki skalowania w górę w zakresie tymczasowego uczenia maszynowego. Będzie to jeden z głównych celów PS5 Pro, jak widzieliśmy w przypadku renderowania szachownicy na PS4 Pro. Celem jest tymczasowo stabilna, przeskalowana moc wyjściowa 4K przy prędkości powyżej 30 klatek na sekundę.
To oczywiście plotki, więc nie wiadomo, czy faktycznie PlayStation 5 Pro będzie posiadać te system. Wszystkiego mamy się dowiedzieć już w przyszłym roku, ponieważ w wycieku pojawiła się też informacja, że konsola ma zostać oficjalnie ujawniona we wrześniu 2024.