Opakowanie
GeForce RTX 3060 w wersji iCHILL X3 RED przychodzi do nas w charakterystycznym pudełku z logo marki, oznaczeniem modelu oraz wszelkimi niezbędnymi informacjami, do których przejdę w dalszym etapie. Wokół całego kartonu zauważyłem często pojawiające się znaki, iż mamy do czynienia z konstrukcją NVIDII, a dokładnie RTX 3060. Na rewersie umieszczono ważne parametry techniczne dotyczące m.in. wymaganej mocy zasilacza, wsparcia dla bibliotek DirectX 12 czy rozdzielczości 4K.
Oczywiście nie mogło zabraknąć wzmianki o obsłudze śledzenia promieni, DLSS i fabrycznym przetaktowaniu rdzenia. Na spodzie została zawarta szczegółowa specyfikacja, tak więc zapoznając się jedynie z opakowaniem, wiemy już prawie wszystko o urządzeniu znajdującym się wewnątrz. Usuwając pierwszą warstwę, natrafiamy na czarną tekturę, pod którą kryje się już omawiane GPU, starannie zabezpieczone piankowymi matami. INNO3D umieścił także karteczkę z podziękowaniami za wybór ich sprzętu oraz instrukcję instalacji i 2 akcesoria. Jednym z nich jest mały klucz typu imbus, drugim zaś akrylowa płytka w charakterystycznym kształcie z logo serii X3.
Test INNO3D GeForce RTX 3060 iCHILL X3 RED – budowa oraz wygląd zewnętrzny
Pierwszy kontakt z kartą rozpocząłem od dokładnej analizy budowy. Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się aż tak rozbudowanego układu chłodzenia w jednostce, która wymaga tylko pojedynczego 8-pinowego złącza zasilania. Zaczynając jednak od początku, karta w obudowie zajmie 3 sloty, jednak do montażu wystarczą jedynie dwie zaślepki. Połączenie z ekranem umożliwiają 3 wyjścia DisplayPort 1.4a oraz pojedyncze HDMI w standardzie 2.1. Jak sama nazwa wskazuje, konstrukcja została wyposażona w trzy 92-milimetrowe wentylatory, które rozpraszają ciepło z bogato użebrowanego radiatora.
Za szybkie odprowadzanie pokładów ciepła z rdzenia odpowiada 6 rurek cieplnych. Co więcej, nie zapomniano także o pamięciach oraz sekcji zasilania. Komponenty te otrzymały swój własny odpromiennik z całkiem grubymi finami. Całość okrywa obudowa z dobrej jakości tworzywa sztucznego oraz metalowy backplate, który również uczestniczy w chłodzeniu karty. INNO3D GeForce RTX 3060 iCHILL X3 RED to półpasywny projekt, dzięki czemu nie generuje żadnego hałasu podczas spoczynku.
Podświetlenie
Nic dziwnego, iż w karcie z roku 2021 uświadczymy podświetlenia. Jak się jednak okazuje, co zresztą na stronie produktu zaznacza INNO3D, nie są to diody RGB. Na plastikowej części obudowy zostało umieszczone zdobienie oraz nazwa serii. Decydując się na testowany model, otrzymujemy jedynie czerwoną poświatę owych elementów, która obejmuje około 3/4 bocznej powierzchni karty. Dość nietypowym rozwiązaniem jest umieszczenie w zestawie przeźroczystego kawałka tworzywa, które nosi nazwę tail fin. Jak się okazuje, pełni on rolę estetyczną poprzez rozpraszanie światła dobiegającego z diod, prezentując tym samym ciekawy efekt.
Dane techniczne
Specyfikacja techniczna tytułowego produktu bazuje na rdzeniu RTX 3060 z rodziny Ampere, który w odróżnieniu od modelu Founders Edition taktowany jest zegarem podstawowym w postaci 1320 MHz oraz 1837 w trybie boost. Miłym zaskoczeniem były jednak prawdziwe częstotliwości utrzymywane w grach, będące bliżej wartości 2 GHz. Liczba jednostek CUDA wynosi 3584, a całość połączymy za pomocą interfejsu PCIe 4.0. Warto jeszcze wspomnieć, iż na pokładzie umieszczono 12 GB pamięci GDDR6. Zalecana moc PSU to 550 W, do zasilenia konstrukcji wystarczy natomiast pojedyncza wtyczka 8-pin.
Benchmarki oraz testy w grach
Platforma testowa
- Płyta główna: MSI X470 Gaming Plus
- Procesor: AMD Ryzen 5 2600 (podkręcony do 4,2 GHz przy napięciu 1,3 V)
- Dyski: 2x SSD M.2, 1x SSD SATA, 1x HDD SATA
- Obudowa: SilentiumPC Signum SG1 TG
- Chłodzenie procesora: Cooler Master Master Liquid ML240L
- Dodatkowe akcesoria: 1x Sigma HP Corona RGB 120 mm, 2x Sigm Pro 120 mm
- System operacyjny: Windows 10
- Oprogramowanie testowe: MSI Afterburner ver. 496.13, FPS Monitor, Unigine Superposition Benchmark, Boundary Benchmark, Cyberpunk 2077, Wiedźmin 3 Dziki Gon, Red Dead Redemption 2, Battlefield 1, Devil May Cry 5.
Testy w rozdzielczości Full HD (1920×1080)
Unigine Superposition Benchmark
Oprócz gier warto również rzucić okiem na prezentowane osiągi w dość wymagającym teście obciążeniowym – Superposition Benchmark. Fakt faktem, nie wspiera on techniki śledzenia promieni, jednak potrafi dość dobrze obciążyć GPU.
Widoczne rezultaty udało się osiągnąć przy wysokich ustawieniach tekstur oraz maksymalnej jakości shaderów, wykorzystując biblioteki DirectX Microsoftu. Wynik to 5191 punktów, które wycisnął z siebie RTX 3060 od INNO3D.
Cyberpunk 2077
Pomiary wydajności w grach rozpoczynamy od najpopularniejszej rozdzielczości w rodzimej produkcji. CD PROJEKT RED, prezentując swój najnowszy tytuł FPS, postawiło znaczne wyzwanie przed komputerami graczy. Nawet bez włączonego śledzenia promieni gra wymaga sporej mocy obliczeniowej. Widać to idealnie po oferowanym klatkarzu, który na ustawieniach ultra oscylował średnio wokół 50 FPS.
Warto zaznaczyć, iż pomiary były dokonywane pod kontrolą DirectX 12 z wyłączonym DLSS oraz maksymalnymi ustawieniami postprocesów. W grach z kategorii First Person Shooter liczba 50 klatek na sekundę okazuje się nieco zbyt niska. Pocieszającym może okazać się maksymalna liczba ramek obrazowych, która nieznacznie przekracza umowną granicę płynności. W najgorszym momencie trzeba się jednak liczyć z wartością 1% low, która wynosi zaledwie 39 FPS.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
Wiedźmin 3: Dziki Gon, czyli kolejna produkcja Redów, a niegdyś wzorowy test wydajności komputerów PC. Mimo upływu ponad 6 lat od premiery tytuł wciąż potrafi zaskoczyć nawet nowsze konfiguracje. Ustawienia uber z wysoką jakością postprocesów oraz wyłączoną techniką NVIDIA HairWorks na DirectX 11 pokazują, że leciwy tytuł nadal może spełniać rolę benchmarku.
Za lokację testową wybrałem Sierociniec na Krzywuchowych Moczarach, gdzie znajduje się całkiem sporo roślinności oraz elementów mających wpływ na wydajność karty graficznej. Średnia liczba ramek obrazowych wynosiła aż 96, co może zadowolić osoby posiadające monitory z wyższą rozdzielczością. Parametr 1% Low również wygląda obiecująco, wynosi bowiem 73 klatki. Niepokoić może minimalny FPS, który jest naprawdę rzadkim zjawiskiem, jednak został zarejestrowany przez program. Koniec końców, Full HD w połączeniu z praktycznie najwyższymi ustawieniami nie stanowią większego wyzwania dla RTX 3060.
Red Dead Redemption 2
Pora na dziki zachód, czyli testy w grze Rock Stara. Za miejsce pomiarów obrałem największe miasto, czyli Saint Denis. Testy przeprowadziłem z wykorzystaniem API Vulkan na ustawieniach uber z włączonym filtrowaniem anizotropowym x16 oraz wygładzaniem krawędzi TAA. Wygląda całkiem wymagająco, zwłaszcza jeśli mówimy o dość świeżym tytule.
Konstrukcja INNO3D RTX 3060 poradziła sobie bardzo dobrze z tym wyzwaniem, utrzymując średnio 56 FPS. Podczas rozgrywki zdarzały się jednak momenty słabości, wynik 1% low osiągnął 36 ramek. Należy wciąż pamiętać o rozrywce na maksymalnych detalach, które zawsze można obniżyć o oczko w dół, gwarantując sobie tym samym wzrost płynności.
Battlefield 1
Kolejnym tytułem First Preson Shooter z naszej listy jest Battlefield 1 na mapie O LA VITTORIA. Detale ultra w połączeniu z antyaliasingiem TAA pod kontrolą DirectX 11 poskutkowały średnią wartością FPS na poziomie 157 klatek.
Ucieszy to z pewnością fanów dynamicznej rozgrywki z wysokim odświeżaniem monitora. Parametr 1% low to tym razem 84 ramki. Mamy zatem świetną jakość obrazu oraz bardzo płynną rozgrywkę. Nic dodać, nic ująć.
Devil May Cry 5
Testy w rozdzielczości Full HD zakończymy produkcją Capcomu. Ciekawostką jest wykorzystanie przez tytuł tego samego silnika, którego uświadczymy w najnowszych grach japońskiej marki z serii Resident Evil. Karta NVIDII ponownie musiała zmierzyć się z ustawieniami ultra, przy wykorzystaniu wygładzania krawędzi FXAA+TAA.
Miejscem wykonywania pomiarów była lokacja z misji numer 10, pod nazwą Przebudzony. Wydajność może napawać optymizmem, głównie za sprawą średniej liczby klatek w postaci 203 FPS. Spadki wartości 1% low wynosiły niewiele mniej, bo 163 ramki. Takie rezultaty aż kuszą o podniesienie rozdzielczości wyświetlanego obrazu.
Testy w rozdzielczości WQHD (2560×1440)
Unigine Superposition Benchmark
Stary benchmark, nowa rozdzielczość i tym razem osiągamy 3041 punktów przy dokładnie tych samych ustawieniach. Ponad 2 tysiące jednostek mniej może sugerować, że tym razem RTX 3060 będzie musiał wycisnąć z siebie siódme poty.
Cyberpunk 2077
Rozdzielczość WQHD ponownie zabiera nas do Night City, gdzie prezentowane osiągi wynoszą średnio 33 klatki ze spadkami do wartości 27 FPS parametru 1% low.
Należy zauważyć, że połączeniu maksymalnej szczegółowości obrazy z wysoką ilością pikseli zapewnia płynność jedynie na poziomie konsol. Wniosek wysuwa się sam – jeśli chcemy płynnie pograć w Cyberpunka na maksymalnych detalach, nie należy przekraczać Full HD.
Wiedźmin 3: Dziki Gon
W poprzednim teście tytułowe GPU całkiem nieźle poradziło sobie z kilkuletnim Wiedźminem. Trzeba przyznać, że klatki spadają, ale płynność rozgrywki wciąż pozostaje na zadowalającym poziomie. Wynik to 74 ramki średnio oraz 60 FPS 1% low. Użytkownik może więc cieszyć się wspaniałą jakością grafiki bez zacięć obrazu.
Red Dead Redemption 2
Tym razem Red Dead Redemption pokonał testowaną kartę, która była w stanie wyświetlić średnio jedynie 46 FPS. Na ratunek może przyjść obniżenie detali lub rozdzielczości. Jak zatem widzimy, średnio półkowy model NVIDII nie radzi sobie najlepiej w nowszych tytułach z wykorzystaniem WQHD.
Battlefield 1
Nieco starsze produkcje bardzo często oferują wciąż wysoką jakość szczegółowości grafiki bez wygórowanych wymagań sprzętowych. Przykładem takiej gry jest chociażby Battlefield 1, w którym udało mi się osiągnąć 123 klatki z użyciem RTX 3060 w rozdzielczości WQHD. Jakość wyświetlanego obrazu w połączeniu z wysokim odświeżaniem jest powalająca.
Devil May Cry 5
Jak już wspominałem, Devil May Cry 5 jest tym tytułem, w którym można bez problemu pokusić się o wyższą liczbę pikseli na ekranie. W tym przypadku WQHD nie stanowi żadnego problemu dla karty, a średni klatkarz wyniósł 149 FPS.
Test INNO3D GeForce RTX 3060 iCHILL X3 RED – wydajność w Ray Tracingu
Boundary Benchmark
Jednostkę wyposażoną w rdzenie RT wręcz musiałem przetestować w zastosowaniach z użyciem techniki śledzenia promieni.
Pierwszym z nich jest benchmark stawiający właśnie na Ray Tracing. Boundary Benchmark został ustawiony na rozdzielczość Full HD i DLSS z profilem Quality. Rezultat to średnio 53 FPS w trakcie trwania pomiaru.
Cyberpunk 2077
Po raz trzeci przyszło nam witać Cyberpunka. Tym razem skupimy się na wydajności z użyciem śledzenia promieni w Full HD. Podstawowe ustawienia pozostają te same, a znaczącą różnicą jest RT z profilem ultra oraz DLSS w trybie zbalansowanym.
Wyniki prezentują się dość ciekawie, klatki spadają bowiem jedynie o 10 względem testu bez wykorzystania Ray Tracingu. Z pewnością w tym wszystkim znaczny udział miał DLSS, co nie zmienia faktu, iż po obniżeniu niektórych detali można bez problemu osiągnąć 60 FPS.
Wydajność po overclockingu
Po standardowych testach przyszła kolej na potencjał OC. Model od INNO3D pozwolił na podniesienie taktowania rdzenia o dodatkowe 200 MHz, co realnie skutkowało oscylowaniem wokół 2130 MHz podczas obciążenia.
Ponadto, pamięci również udało podkręcić, tym razem o 900 MHz. Całość przełożyła się na kilkuprocentowy wzrost wydajności. Zwiększenie zegarów umożliwiło osiągnięcie średnio 80 klatek w Wiedźminie 3 na ustawieniach uber, przy rozdzielczości WQHD. Jest to rezultat o 6 FPS lepszy względem wyniku przez procedurą OC.
Sytuacja ulega poprawie także w Superposition Benchmark, gdzie RTX 3060 zdobył 3269 punktów w WQHD, czyli nieco ponad 200 więcej niż w poprzednim teście. Temperatury i obroty wentylatorów pozostają na tym samym poziomie, co przed OC.
Temperatury oraz kultura pracy
W trakcie wyświetlania pulpitu omawiany model rozgrzał się do 35°C, nie uruchamiając nawet jednego śmigła. Od razu wiadomo, iż jest to zasługa dużej pojemności cieplnej radiatora.
INNO3D GeForce RTX 3060 iCHILL X3 RED osiągał maksymalnie 63°C podczas obciążenia przy temperaturze otoczenia rzędu 23,5°C, co skutkowało rozpędzaniem się wentylatorów do 1320 RPM.
Wynik ten mogę w zupełności uznać za satysfakcjonujący, niska prędkość obrotowa skutkowała bowiem przede wszystkim znakomitą kulturą pracy. Biorąc pod uwagę znaczny zapas temperaturowy, zaawansowani użytkownicy mogą dodatkowo zmienić krzywą pracy śmigieł karty, co poskutkuje jeszcze niższym poziomem generowanego hałasu.
Podsumowanie recenzji oraz wstępna ocena
Czas na końcową ocenę karty, która z pewnością odzwierciedla wszystkie cechy produktu. INNO3D GeForce RTX 3060 iCHILL X3 RED prezentuje przede wszystkim bardzo dobrą jakość wykonania oraz rozbudowane chłodzenie, które pokrywa wszystkie najważniejsze komponenty jednostki. Temperatury rdzenia są rewelacyjne. Kultura pracy także stoi na bardzo wysokim poziomie. Należy również pamiętać o możliwości zatrzymania wentylatorów w przypadku braku obciążenia.
Kwestią sporną może być natomiast podświetlenie, które występuje jedynie w kolorze czerwonym. Wydajność w grach jest odpowiednia, między innymi dzięki wysokim zegarom GPU, które przewyższają model Founders Edition. W chwili pisania recenzji trudno jest odnieść się do ceny z uwagi na panujący kryzys rynku grafik. Dla niektórych minusem może okazać się rozmiar odpromiennika ciepła, jednak chcąc osiągnąć niskie temperatury karty, musimy zgodzić się na pewne kompromisy. Koniec końców, uznaję, iż testowana konstrukcja w pełni zasługuje na tak wysoką ocenę.