Naoki Hamaguchi, reżyser Final Fantasy 7 Rebirth, wywołał dyskusję w grudniu 2024 roku, prosząc społeczność moderów w wywiadzie z Epic Games o powstrzymanie się od tworzenia lub instalowania „obraźliwych lub nieodpowiednich” modów do drugiej części remake’u gry, która właśnie trafiła na PC.
Hamaguchi powrócił do tego tematu w rozmowie z Automaton Media, gdzie odniósł się do swoich słów na temat modów. Jego stanowisko, teraz trochę bardziej szczegółowe, nie odbiega znacząco od wcześniejszych wypowiedzi. Reżyser przyznał, że sam czasem korzysta z modów jako gracz na PC. Podkreślił jednak, że modding jest integralną częścią doświadczenia grania na tej platformie.
Jestem świadomy, że mody zostały zaakceptowane przez społeczność i dają wiele radości graczom. Sam uważam to za coś pozytywnego.
Naoki Hamaguchi podczas wywiadu z Automaton Media
Deweloper ciepło wyraził się o społeczności moderskiej, zauważając, że ich praca może „tchnąć nowe życie w gry” lata po premierze. Jako przykład wskazał gry Fallout i serię The Elder Scrolls. Przyznał również, że czasami społeczności fanów często działają szybciej niż firmy odpowiedzialne za oryginalne materiały.
Jednak Hamaguchi podtrzymał swoje wcześniejsze stanowisko dotyczące „świadomego” podejścia do modów. Zaznaczył, że jego wcześniejsza wypowiedź nie miała na celu zakazywania korzystania z modów, ale raczej miała zachęcić twórców i użytkowników do tego, by mody nie psuły zamierzonego doświadczenia płynącego z gry.
Moderzy i użytkownicy powinni upewnić się, że mody nie odbierają tego, co zamierzaliśmy przekazać jako twórcy. (…) Są mody, które mogą szokować niektórych graczy, dlatego zachęcam użytkowników do dokładnego sprawdzania, co instalują, a twórców – do uwzględnienia swojej widowni.
Naoki Hamaguchi doprecyzuje w wywiadzie z Automaton Media
To stanowisko, choć wyrażone łagodniej, nadal wzbudza kontrowersje. Argument o „zamierzonym doświadczeniu” jest łatwy do obalenia, ponieważ każdy mod zmienia pierwotną wizję twórców. Nawet mody poprawiające błędy czy usprawniające interfejs gry mogą teoretycznie odbiegać od wizji oryginalnych deweloperów.
W wywiadzie Hamaguchi odniósł się do tego, jakie mody miał na myśli, choć nadal unikał szczegółów, głównie opisując niechciane mody jako „te, które mogą zszokować innych graczy”. Krótko mówiąc, Hamaguchi sugeruje, że problemem są przede wszystkim mody „nieprzyzwoite”, choć nie mówi tego wprost.