Pamiętacie Project Leonardo, o którym pisałem na początku roku? Nie? To już tłumaczę (zanim klikniecie link). Mowa tu o specjalnym kontrolerze od Sony przeznaczonym dla osób z niepełnosprawnościami. O ile w styczniu był jedynie prototypem i kryptonimem, o tyle teraz otrzymał oficjalną nazwę. Przedstawiam wam Access.
Access ułatwi osobom z niepełnosprawnościami dostęp do ich ulubionych gier
Zgodnie z nowymi informacjami na blogu PlayStation, Access ma być „wysoce konfigurowalnym zestawem kontrolerów z szeroką gamą nakładek, drążków i przycisków”. W prostych słowach: użytkownicy będą mogli dowolnie ustawić odpowiadający im układ, aby dostosować go do swoich fizycznych możliwości. Może on nie tylko spoczywać na płaskiej powierzchni, ale także zostać zamocowany na statywie. Zresztą zobaczcie sami:
Wyposażenie zestawu kontrolera jest rozbudowane i prezentuje się następująco:
- Nakładki na drążki analogowe (standardowe, kopułkowe i kulkowe).
- Nakładki na guziki w różnych kształtach i rozmiarach, w tym:
- miękkie,
- z płaskimi guzikami,
- szeroka płaska nakładka (która zakrywa dwa gniazda),
- mniejsze nakładki (przydatne dla graczy z drobniejszymi rękami, ponieważ są umieszczone bliżej środka),
- zakrzywione nakładki (które można wcisnąć, jeśli są umieszczone na górze lub pociągnąć, jeśli są umieszczone na dole kontrolera).
- Wymienne oznaczenia nasadek przycisków, dzięki którym gracze mogą łatwo dopasować, które wejścia przyporządkowują do każdego przycisku.
Kontroler będzie również zawierał cztery porty AUX 3,5 mm, które pozwolą graczom dodawać własne specjalne przełączniki, przyciski lub drążki analogowe. Dodatkowo urządzenie otrzyma specjalny interfejs w PlayStation 5 umożliwiający dowolne mapowanie przycisków, a nawet zapisywanie profili sterowania.
Jednocześnie można połączyć maksymalnie dwa kontrolery Access i jeden kontroler DualSense, tak by działały jak pojedynczy kontroler wirtualny. Umożliwi to nie tylko łączenie urządzeń zgodnie z życzeniem użytkownika, ale także granie w produkcje dla jednej osoby z innymi, którzy przejmą określone funkcje.
Na koniec wspomnę o opcji nazwanej „toggle mode”. Ma ona pozwolić przytrzymać wciśnięty przycisk na podobnej zasadzie co CapsLock. To z pewnością ułatwi zabawę graczom, którzy mogą mieć problem z długotrwałym naciskaniem wybranego klawisza.
Niestety nie znamy jeszcze daty premiery kontrolera, ale Sony stworzyło specjalną stronę, na której można się zarejestrować, by otrzymywać informacje o zamówieniach w przedsprzedaży.