Minecraft 1.17 – Premiera aktualizacji Jaskiń i Klifów część 1

Minecraft 1.17 to pierwsza część aktualizacji Jaskiń i Klifów, która została wydana 8 czerwca 2021 roku. Aktualizacja będzie dostępna dla edycji Bedrock na Xbox Series X/S, Xbox One, PS5, PS4, Nintendo Switch, iOS, Android oraz Windows 10, a w edycji Java na Windows, Linux oraz macOS.

8 czerwca 2021
Na skróty
  • W pierwszej aktualizacji otrzymamy ametystowe geody wraz z blokami i przedmiotami ametystowymi.
  • Nowe bloki rudy miedzi z jej wariantami pochodnymi, bloki łupkowe w wielu wariantach.
  • Nowe moby, takie jak kozy, świecące kałamarnice i aksolotla, zmiany tekstur głównych rud oraz cała masa poprawek błędów i usprawnień względem poprzednich wydań.

Nadeszła wyczekiwana pierwsza część aktualizacji Jaskiń i Klifów dla wersji 1.17 Minecrafta.

Aktualizacja skupia się na obszarach związanych z górami i jaskiniami, a w pierwszej części otrzymamy dość sporą liczbę zmian i nowości. Aktualizacja tematyczna Jaskiń i Klifów dostępna będzie dla edycji Bedrock na Xbox Series X/S, Xbox One, PS5, PS4, Nintendo Switch, iOS, Android oraz Windows 10, a w edycji Java na Windows, Linux oraz macOS.

Aktualizacja Jaskiń i Klifów. Część 1 dodaje między innymi nowe struktury w jaskiniach, takie jak ametystowe geody wraz z towarzyszącymi blokami, rudę miedzi i wiele wariantów bloków miedzi pokrywających się patyną, nowy typ bloków łupkowych wraz z wariantami rud łupkowych, nowe moby: kozę, świecącą kałamarnicę oraz aksolotla. Nie zabrakło też masy poprawek błędów oraz usprawnień.

Znaczna liczba dodatków, w tym trzy nowe moby oraz 91 nowych bloków i przedmiotów, to tylko mniejsza połowa ogromnej aktualizacji Jaskiń i Klifów.

Minecraft 1.17 - Premiera aktualizacji Jaskiń i Klifów część 1
91 nowych bloków jakie dostępne są w aktualizacji Jaskiń i Klifów część I
Zródło: Mojang Studios, Youtube.

Druga część Minecraft 1.18 nie ma jeszcze daty premiery, ale przewiduje się okres jej wydania na zimę 2021. Poniżej znajdziesz pełną listę zmian i nowości dla pierwszej części aktualizacji dla wersji Minecraft 1.17.

Tak wyglądały zapowiedzi nowej aktualizacji na Twitterze:

Minecraft – aktualizacja Jaskiń i Klifów. Część 1

logo-aktualizacji-jaskin-i-klifow-minecraft

Spis treści:

NowościZmiany
Bloki
Przedmioty
Moby
Generacja świata
Komendy
Rozgrywka
Ogólne
Bloki
Przedmioty
Moby
Generacja świata
Komendy
Rozgrywka
Ogólne
Poprawki błędów
Wybierz interesującą sekcję, o której chcesz przeczytać.

Oficjalny zwiastun aktualizacji Minecraft 1.17:

Nowości

Bloki

  • Pąk (zarodek) ametystowy – występuje w geodach ametystowych, rośnie z kiełkującego ametystu, dostępny jest w trzech wariantach wielkości, wypada tylko po wykopaniu kilofem z jedwabnym dotykiem.
    zarodki-ametystu
  • Skupiska ametystowe – ostatni (czwarty) etap dojrzewania pąka, który zmienia się w skupisko. Podczas wydobycia upuszcza odłamki ametystu. Emituje poziom światła 5.
    skupisko-ametystu-minecraft
  • Kiełkujący ametyst – ozdobny blok występuje w geodach ametystowych, nie można go wydobywać żadnym narzędziem.
    kielkujacy-ametyst-minecraft
  • Azalia – występuje w dwóch odmianach z różowymi kwiatami lub bez, bloki przypominają krzewy, można je sadzić na blokach ziemi i trawy, pszczoły mogą zapylać odmianę z kwiatami.
    azalia-minecraft
    Odmiana azalii bez kwiatów.
    kwitnaca-azalia-minecraft
    Odmiana azalii z różowymi kwiatami.
  • Liść azalii – także występuje w dwóch odmianach (z różowymi kwiatami i bez), pszczoły mogą zapylać odmianę z kwiatami.
    liscie-azalii-minecraft
  • Blok ametystowy – ozdobny blok występuje w geodach ametystowych, w przeciwieństwie do kiełkującego ametystu bloki można wydobywać, można je także wytworzyć z czterech odłamków ametystowych.
    blok-ametystu-minecraft
  • Blok miedzi – można go wytworzyć z dziewięciu sztabek miedzi albo przerobić z powrotem na dziewięć sztabek miedzi, w trakcie kontaktu z powietrzem pokrywa się patyną i zmienia teksturę na turkusowo-zieloną, można powstrzymać ten proces, woskując miedź plastrem miodu, można też przerobić na ciętą miedź.
    bloki-miedzi-minecraft

    receptura-bloku-miedzi-minecraft receptura-sztabki-miedzi-minecraft
    Receptury tworzenia bloku miedzi i sztabki miedzi.
  • Blok surowego metalu – z rudy żelaza, rudy miedzi i surowego złota można wytworzyć bloki surowego metalu.
    bloki-surowego-metalu-minecraft
    bloki-surowego-metalu
  • Blok kalcytu – kamień w kolorze złamanej bieli, występuje w ametystowych geodach, pomiędzy gładkim bazaltem a ametystem.
    blok-kalcytu-minecraft
  • Świeczki – występują w 16 barwionych odmianach i żółtawej niebarwionej, można je podpalić przez dowolne źródło ognia, maksymalnie można postawić cztery sztuki w jednym bloku, na jednym bloku mogą być tylko świeczki tego samego koloru, można stawiać pod wodą, ale tam nie można ich podpalić, można umieścić na torcie, wypadają z niego po zjedzeniu dowolnego kawałka.
    swieczki-16-kolorow-minecraft
  • Winorośl jaskiniowa – tworzą naturalne źródło światła w jaskiniach, można z nich zbierać świecące jagody, wzrost można przyspieszyć przy pomocy mączki kostnej.
    winorosl-jaskiniowa-minecraft
  • Łupkowy bruk – wypada z łupka podczas wydobycia kilofem, może być zamiennie stosowany ze zwykłym brukiem w recepturach tworzenia przedmiotów ze zwykłego bruku, można z niego wytworzyć schody, płytki, murki, można go także przetopić z powrotem na łupek.
    łupkowy-bruk-minecraft
  • Ruda miedzi
    ruda-miedzi-minecraft
  • Cięte bloki, płytki i schody miedzi – występuje w wariantach schodkowych i płytkowych, utlenia się w czasie i zmienia teksturę, można powstrzymać ten proces przez użycie plastra miodu.
    cieta-miedz-minecraft
  • Bloki łupkowe (19 wariantów) – ciemnoszary kamień, ma twardość większą niż kamień, ale można go wydobywać dowolnym kilofem, upuszcza wtedy łupkowy bruk, sam łupek można pozyskać tylko przy pomocy kilofa z jedwabnym dotykiem, łącznie występuje w 19 odmianach: brukowej, polerowanej, płytkowej oraz ceglanej dla każdego z typów bloków schodów, płytek oraz murka i pełnego bloku.
    bloki-lupkowe
  • Łupkowe rudy – dodano łupkowe odmiany rud, wydobywanie trwa dłużej niż normalnej rudy, zastępuje zwykłe rudy na poziomach występowania łupków, mogą być wykorzystywane w recepturach jak zwykłe rudy.
    lupkowe-rudy-minecraft
  • Wielka i mała mimoza (spadkoliść) – na dużym spadkoliściu można stać 1,5s (30 ticków), zanim liść się pochyli, pochylanie odbywa się w trzech etapach, na małych można użyć mączki kostnej, aby urosły do dużej odmiany spadkoliścia, obie odmiany występują w bujnych jaskiniach.
    spadkoliscie-minecraft
  • Blok naciekowy – blok dekoracyjny, generuje się główne w biomie jaskiń naciekowych (nie jest dostępny jeszcze w biomach naturalnie występujących).
  • Spiczasty naciek – może być umieszczony na suficie lub na szczycie bloku, tworzą stalaktyty i stalagmity, mogą ranić istotę, która spadnie na niego.
    blok-naciekowy-minecraft
  • Świecąca ramka na przedmioty – wykonuje się ją przy użyciu torbieli z świecącym atramentem, nie wpływa na poziom oświetlenia.
    swiecaca-ramka-na-przedmioty-minecraft
    Świecąca ramka na przedmioty (po prawej) i zwykła (po lewej).
  • Jasnorost – źródło światła występujące rzadko w jaskiniach, rosnąca na dowolnej powierzchni, ma poziom światła 7, można go wydobyć przy pomocy nożyc, w innym przypadku pęka przy wydobyciu.
    jasnorost-w-kopalniach-minecraft
    jasnorost-w-kopalni-minecraft
  • Zwisające korzenie – bloki ozdobne
    zwisajace-korzenie-minecraft
  • Zarobaczony blok łupka – zainfekowana odmiana bloku łupkowego, po zniszczeniu pojawia się rybik cukrowy (silverfish).
    zarobaczony-blok-łupka
  • Blok świetlny (źródło światła) – nowe źródło światła, pochodzące z edycji Bedrock, dostępny tylko przez komendę /give , zachowuje się jak powietrze, jest widoczny, gdy trzymamy przedmiot podobnie jak blok bariery, klikając w blok, można edytować poziom światła.
    blok-swiatla-minecraft
  • Piorunochron – wytwarzany z trzech sztabek miedzi, uderzenia pioruna w promieniu 32 bloków są przekierowywane na piorunochron, po uderzeniu pioruna zmienia kolor na biały i emituje sygnał czerwonego proszku o sile 15.
    piorunochron-minecraft
  • Blok mchu (nie mylić z zamszonym brukiem) – rozrasta się przy użyciu mączki kostnej na blokach kamiennych, pęka po przepchnięciu przez zwykły i lepki tłok, można łączyć z kostką brukową i cegłami kamiennymi, aby uzyskać ich zamszone odmiany, można na nich sadzić małe spadkoliście.
    blok-mchu-minecraft
  • Dywan z mchu
    dywan-z-mchu-minecraft
  • Sypki śnieg – odmiana śniegu, chodząc po nim zapadamy się, powoduje efekt zamrożenia, noszenie chociaż jednej części ubrania skórzanego chroni przed zamrożeniem, aby chodzić po blokach sypkiego śniegu, należy mieć skórzane buty, można go zbierać przy pomocy wiadra, skórzana zbroja dla konia także chroni go przed zamrożeniem.
    sypki-snieg-minecraft
    Tak wygląda efekt zamrożenia:
    efekt-zamorzenia-w-sypkim-sniegu-minecraft
    efekt-zamrozenia-w-sniegu-minecraft-anim-2
  • Zakorzeniona ziemia – brudna dekoracyjna odmiana ziemi, używając mączki kostnej, z dowolnej strony wyrastają wiszące korzenie pod spodem.
    zakorzeniona-ziemia-minecraft
  • Czujnik Skulka – komponent z mechanizmów czerwonego proszku, który wykrywa wibracje, nie generuje się obecnie w sposób naturalny i jest dostępny tylko przez komendę /give , wyczuwa wibracje, takie jak umieszczanie i niszczenie bloków, kroki, pociski. Nie wykrywa warunków pogodowych, takich jak deszcz, aby go zagłuszyć, wystarczy zabudować go blokami wełny.
    skulkowy-czujnik-minecraft
  • Gładki bazalt – nowy wariant bazaltu, który tworzy zewnętrzną warstwę w geodach ametystowych, można go pozyskać przez wytop bazaltu.
    gladki-bazalt-minecraft
  • Pylikwiat – można go umieścić tylko na spodzie bloku, wypadają z niego zielone cząsteczki.
    pylikwiat-minecraft
  • Przyciemniane szkło – czarna odmiana szkła, która jest przezroczysta dla gracza, ale nie przezroczysta dla światła.
    przyciemniane-szlko-minecraft
  • Tuf – szarawy kamień, występuje między wysokością Y = 0 do Y = 16.
    tuf-blok-minecraft

Przedmioty

  • Odłamek ametystu – pozyskuje się go z kopania bloków ametystowych, większą liczbę można uzyskać przy wydobyciu z zaklęciem Fortune, wykonać przy jego użyciu można między innymi przyciemnione szkło, bloki ametystowe oraz lunetę.
    odlamek-ametystu-minecraft
  • Wiadro z Axolotlem – jest wiadrem z rybą aksolotla, podobnie jak innych ryb, może być używany do przenoszenia tej ryby.
    wiadro-z-aksolotlem-minecraft
  • Sakwa (worek) – obecnie dostępny tylko przez komendę /give , służy do przechowywania stosów przedmiotów.
    sakwa-na-przedmioty-minecraft sakwa-GUI-minecraft
  • Świecące jagody – można je zjeść, przywracają dwa pkt. głodu, rosną na winoroślach jaskiniowych.
    swiecace-jagody-minecraft
  • Torbiel ze świecącym atramentem – upuszczany przez świecącą kałamarnicę po jej pokonaniu, można go użyć do stworzenia świecących ramek lub świecącego tekstu na tabliczkach (zobacz poradnik, jak barwić i podświetlać tekst na tabliczkach).
    torbiel-swiecacego-ateramnetu-minecraft
  • Wiadro sypkiego śniegu – uzyskiwane ze zebrania sypkiego śniegu przy pomocy wiadra, można nim napełnić między innymi kotły lub przenieść śnieg w inne miejsce.
    wiadro-sypkiego-sniegu-minecraft
  • Surowa miedź, złoto, żelazo.
    surowe-rudy-minecraft
    Surowe rudy metali (przedmioty w ramkach) i bloki surowego metalu.
  • Jaja spawnujące aksolotla, kozę oraz świecącą kałamarnicę.
    jajo-aksolotla-swiecacej-kalamarnicy-kozy-minecraft
  • Luneta – wykonuje się ją z dwóch sztabek miedzi i odłamka ametystu, przybliża widok, ale ogranicza pole widzenia do kwadratu.
    luneta-minecraft luneta-przyblizony-widok-minecraft

Moby

  • Axolotl – może odrodzić się tylko w ciemności, w pobliżu bloku kamienia nie mniej niż oddalonego o pięć bloków, jest to pierwszy płaz dodany do Minecraft, otrzymuje obrażenia po pięciu minutach przebywania poza wodą, można go złapać za pomocą wiadra, jak rybę, można go hodować, karmiąc rybami tropikalnymi z wiadra, występuje w pięciu różnych kolorach.
    akselotl-minecraft
    akselotl-minecraft-img2
  • Koza – odradza się na biomach górskich, może skakać wyżej niż inne moby oraz omijać przeszkody o wysokości do 10 bloków, otrzymuje zmniejszone obrażenia od upadku, unika sypkiego śniegu, można je hodować, podając pszenicę, nie upuszcza niczego po zabiciu, wiadrem można je wydoić, aby otrzymać mleko, atakuje inne moby atakiem taranującym.
    koza-minecraft
  • Świecąca kałamarnica – wcześniej była dostępna w grze Minecraft Earth, zachowuje się podobnie jak zwykła kałamarnica, odradza się tylko w całkowitej ciemności na takich samych zasadach jak akselotl (w zasięgu pięciu bloków od naturalnego kamienia), jest atakowana przez aksolotly, po otrzymaniu obrażeń przestaje świecić na chwilę i szybko odpływa, po zabiciu upuszcza torbiel ze świecącym atramentem.
    swiecaca-kalamarnica-minecraft

Generacja świata

  • Ametystowe geody – nowa rzadka struktura występująca pod ziemią, zawiera bloki ametystowe, pączkującego ametystu oraz otoczona jest blokami kalcytu i gładkiego bazaltu, występuje na wysokości między Y = 0 do Y = 70, zastępuje standardowe jaskinie i wąwozy, obecnie dość często się generuje, ale zostanie to zapewne zmienione przy wydaniu drugiej części aktualizacji Jaskiń i Klifów dla wersji 1.18.
    geoda-ametystowa-img1
    geoda-ametystowa-minecraft-img2
  • Drzewo azalii – tworzą się na pustych przestrzeniach nad bujnymi jaskiniami, to jedyne rośliny w Minecraft, które mają podziemne korzenie, użycie mączki kostnej na azalii lub kwitnącej azalii powoduje ich wzrost do drzewa.
    drzewo-azalii-minecraft

Komendy

  • Dodano komendę /item – modyfikuje bloki lub byty w ekwipunku przy pomocy poleceń replace, modify, copy.
  • Dodano nowe zasady gry (gamerule):
    • freezeDamege – zasada określa, czy istoty mają otrzymywać obrażenia podczas przebywania w sypkim śniegu,
    • playersSleepingPercentage – zasada określa, jaki procent graczy musi spać, aby pominąć noc, przy ustawieniu na wartość powyżej 100 nocy nie można pominąć, przy 0 wystarczy jeden gracz, domyślna wartość to 100.

Rozgrywka

  • Wiadomość o śmierci
    • dodano 6 nowych wiadomości o śmierci:
      • „<gracz> zamarzł na śmierć”
      • „<gracz> został zamrożony przez <entity>”
      • „<gracz> został przebity przez spadający stalaktyt”
      • „<gracz> został przebity przez spadający stalaktyt podczas walki z <entity>”
      • „<gracz> został nabity na stalagmit”
      • „<gracz> został przebity na stalagmit podczas walki z <entity>”
  • Tabela łupów – tabele łupów mają nowe warunki i funkcje.

Ogólne

  • Dostępność – dodano alternatywne, czarne monochromatyczne logo Mojang Studios widoczne podczas ekranów ładowania, włączyć je można w opcjach kategorii dostępności.
    monochromatyczne-logo-mojang-studios-minecraft
  • Sterowanie – dodano skrót klawiszowy F3 + L, który służy do generowania danych zebranych w pliku z raportem wydajności. Dane są zapisywane w .minecraft /debug/profiling/< znacznik czasu >.zip
  • Pakiety danych – dodano trzy nowe parametry do ustawień paczek danych w worldgen/noise_settings/*.json
  • Cząsteczki – dodano 15 nowych typów cząsteczek.
  • Shadery – są teraz uwzględnione dla wszystkich obsługiwanych stanów renderowania.
  • Tagi – dodano ponad 30 nowych tagów (większość dotyczy nowych bloków, mobów lub przedmiotów).
  • Tekstury – usunięto niektóre nieużywane tekstury, w tym:
    • teksturę osadnika zombie przed wersją 1.9,
    • plik arrow.png,
    • rubinową teksturę przedmiotu,
    • model zbroi ze skóry świńskiej,
    • cząsteczki śladu.

Zmiany

Bloki

  • Baner – nieużywany wzorzec „podstawowy” został przemianowany na wzorzec „pole” i nadano mu ciągi tłumaczenia.
  • Latarnia morska – słup światła z latarni jest od teraz widoczny z odległości 1343 bloków zamiast 256 bloków.
  • Czernit – nieznacznie zmieniono teksturę.
  • Statyw alchemiczny – zmieniono ikonę w GUI, aby dopasować wygląd do pozostałych aktualizacji tekstur.
  • Ciasto – posiada odmianę o nazwie „Ciasto świecowe”:
    • świeca na torcie może występować w 17 kolorach, w zależności od koloru świecy,
    • świeca odskakuje po zjedzeniu chociaż jednego z kawałków.
  • Kocioł:
    • można go wypełnić sypkim śniegiem i lawą,
    • kociołek wypełniony lawą może zranić gracza i moby znajdujące się w nim,
    • kotły z sypkim śniegiem powstają, jeśli między kotłem i niebem niema blokującego opad śniegu bloku,
    • kocioł można napełnić także sypkim śniegiem przy pomocy wiaderka.
  • Kompostownik – niektóre przedmioty można od teraz kompostować:
    • 30% szansy: niekwitnące liście azalli, świecącej jagody, dywanu z mchu, małej mimozy, wiszącego korzenia,
    • 50% szansy: kwitnące liście azalii, jasnorost,
    • 65% szansy: pylikwiat, niekwitnąca azalia, blok mchu, duże mimozy,
    • 85% szansy: kwitnąca azalia.
  • Dozownik – można w nim umieścić sypki śnieg przy pomocy wiadra z sypkim śniegiem, może być także używany do woskowania bloków miedzi przy pomocy plastra miodu.
  • Blok trawy – zmieniono część bocznej tekstury zaśnieżonej trawy, aby pasowała do zwykłej trawy.
  • Ścieżka – zmieniono nazwę na „Dirt Patch”, aby była zgodna z edycją Bedrock.
  • Blok lazurytu – zmieniono nazwę na „Block of Lapis Lazuli”.
  • Pulpit – lekko ścięto górną część modelu, aby wyeliminować błąd renderowania Z-fighting.
  • Rudy – zmieniono wzory tekstur wszystkich rud z wyjątkiem diamentu, zmiana ma na celu wizualne poprawienie różnic miedzy blokami rud dla osób ze ślepotą kolorów.
  • Tłoki – cząsteczki pojawiają się, jeśli blok jest wykopywany przez tłok.
  • Dynia – usunięto jeden piksel z górnej tekstury, aby wzór nie przypominał złożonej z pikseli małej swastyki.
  • Tory – od teraz są zatapialne, nie niszczą się po zetknięciu z wodą.
  • Tabliczki:
    • zmieniono tekstury dla wariantu akacjowego, brzozowego, ciemnego dębu, dżunglowego, dębu i świerku aby dopasować wygląd do pozostałych aktualizacji tekstur,
    • tekst na tabliczkach może być barwiony przy pomocy torbieli ze świecącym atramentem, dzięki temu tekst na tabliczce jest podświetlony i lepiej widoczny przy niskim poziomie oświetlenia,
    • do usuwania podświetlenia tekstu służy zwykły atrament.
  • Wędzarka – zmieniono górną teksturę, aby naprawić błąd z błędnym pikselem.
  • Przecinarka – od teraz służy także do tworzenia różnych wariantów bloków miedzianych.
  • Blok struktur – domyślnym trybem jest teraz „wczytaj”, „dane” są teraz domyślnie ukryte.

Przedmioty

  • Zegar – zmieniono teksturę.
  • Kompas (zwykły i magnetytowy) – zmieniono teksturę.
  • Fajerwerk – podstawowy fajerwerk można wytworzyć przy pomocy księgi receptur.
  • Dżunglowe drzwi – mają zmienioną teksturę, aby dopasować wygląd do pozostałych aktualizacji tekstur.
  • Rozdymka – siła efektu trucizny została zmniejszona z IV do II.
  • Skrzynia Shulkerowa – upuszczają swoje przedmioty, gdy zostaną zniszczone.
  • Strzały widmowe – wystrzelone strzały są całkowicie złote, aby dopasować wygląd do pozostałych aktualizacji tekstur.
  • Trzcina cukrowa – zmieniono teksturę, aby dopasować wygląd do zmian zabarwienia biomów w wersji 1.7.2.
  • Podejrzana potrawka – można ją zjeść nawet przy pełnym pasku głodu.

Moby

  • Kot – zmieniono teksturę syjamskiego kota, aby ją nieznacznie rozjaśnić.
  • Topielec – ma szansę na upuszczenie sztabki miedzi zamiast sztabki złota.
  • Enderman – może podnosić bloki zakorzenionej ziemi, kwitnącej azalii oraz liści azalii.
  • Lis – może zjadać świecące jagody.
  • Strażnik i Prastrażnik – usunięto błędne piksele z tekstury, może upuścić gotowanego dorsza lub łososia zamiast surowych, ale tylko jeśli zostanie zabity przez źródło ognia.
  • Posuch, zombie, zombie osadnik – mogą upuścić pieczone ziemniaki zamiast normalnych, ale tylko jeśli zostaną zabite przez źródło ognia.
  • Niedźwiedź polarny – może upuścić gotowanego dorsza zamiast surowego, ale tylko jeśli zostanie zabity przez źródło ognia.
  • Shulker – jeśli zostanie trafiony przez innego shulkera, ma szansę na pojawienie się nowego shulkera. Szansa wzrasta, jeśli w pobliżu jest ich mało.
  • Szkielet – proces zmiany w Tułacza rozpocznie się po siedmiu sekundach przebywania w sypkim śniegu.
  • Szlam – maksymalny rozmiar Szlamu, jaki można przywołać, wynosi od teraz 128.
  • Osadnicy i zombie osadnicy – poprawiono teksturę u bibliotekarzy, kamieniarz posiada na handel cztery bloki naciekowe za jeden szmaragd, może zająć stanowisko pracy przy wypełnionym kotle.
  • Wędrowny handlarz – dodano nowe przedmioty do handlu:
    • dwie małe mimozy za szmaragd,
    • dwa spiczaste nacieki za szmaragd,
    • dwa zakorzenione bloki ziemi za szmaragd,
    • dwa bloki mchu za szmaragd.

Byty nie będące mobami

  • Kule doświadczenia – łączą się czasem w skupiska, jeśli wypada ich dużo, aby poprawić wydajność gry. Nie są przyciągane więcej w kierunku martwego gracza.
  • Wagoniki – mogą poruszać się pod wodą, ale szybkość przemieszczania się jest mniejsza niż na lądzie.
  • Obrazy – zmieniono tylną teksturę, aby dopasować ją do tekstur desek i ogólnej aktualizacji tekstur.

Generacja świata

  • Biomy – kolory nieba charakterystyczne dla biomu mieszają się teraz płynnie.
  • Kopalnie:
    • kawałki kopalń nie generują się już, jeśli w pełni unosiły się w powietrzu,
    • korytarze są generowane od teraz z drewnianymi balami jako filarami lub łańcuchami jako podwieszanymi podporami, jeśli to konieczne,
    • pajęczyny nie są więcej zawieszone w powietrzu, jeśli brak sąsiedniego bloku,
    • świecące jagody można znaleźć w skrzyniach w kopalni.
  • Wraki statków – w skrzyniach można znaleźć bloki mchu.

Komendy

  • /give – można dać tylko 100 stosów wybranego przedmiotu lub bloku (np. 6400 bloków bruku lub 100 mieczy),
  • /replaceitem – komenda została usunięta i zastąpiona przez komendę /item replace,
  • /spawnpoint – nie można już ustawić punktów odradzania na obszarach spoza świata.

Rozgrywka

  • Efekt absorpcji – żółte serca absorpcji pozostają teraz żółte, jeśli gracz ma efekty Poison lub Wither, zamiast wydawać się puste/.
  • Postępy:
    • świecące jagody są teraz wymagane do „Zrównoważonej diety”,
    • kozy i aksolotle są teraz wymagane w „Dwóch na dwóch” i dostępne w „Papugi i nietoperze”.
  • Limit budowania – wiadomość informująca gracza, że ​​próbuje budować poza limitem budowy, nie zawiera już na końcu wyrazu „bloków”.
  • Efekt świecenia – świecenie opiera się teraz na obrysie wszystkich warstw na elemencie, a nie tylko na warstwie bazowej.
  • Tabela łupów:
    • mają teraz dostęp do wartości na tablicy wyników według UUID,
    • wartości tabeli łupów w generatorach liczb losowych można teraz zagnieżdżać,
    • zmieniony stan: score.
  • Księga receptur – niektóre udoskonalenia w zakresie odblokowywania przepisów miały zmienione nazwy kryteriów.
  • Opad śniegu – podczas opadów śniegu kociołki, których dostęp do nieba nie blokuje inny blok, zapełniają się powoli sypkim śniegiem.
  • Odradzanie – dodano nowy typ limitu odradzania; stworzenia podwodne, świecące kałamarnice oraz aksolotly odradzają się od teraz tylko w ciemności w pobliżu bloków kamienia, nie dalej niż pięć bloków od nich, oraz znikają po 128 blokach od najbliższego gracza.
  • Tryb widza – można od teraz normalnie widzieć, będąc w lawie.
  • Napisy (podpisy) – zmieniono napisy i podpisy dla niektórych wartości.

Ogólne

  • Model bloku – model bloku winorośli zostały znacząco uproszczone.
  • Kod gry:
    • nieużywane części kodu (nieużywane pola i metody) nie są już usuwane. Nie ma to negatywnego wpływu na grę, ale zostawia informacje dla moderów,
    • zaktualizowano wersję Java do wersji Java 16.
  • Ekwipunek w trybie kreatywnym:
    • zakładka „mechanizmy” została zmieniona w celu nadania priorytetu często używanym blokom,
    • przedmioty/bloki zostały pogrupowane w następujący sposób: niezbędne, unikalne aktywatory, różne, powszechne aktywatory i otwieralne.
  • Niestandardowe wymiary – dodano zmienne heightmin_y do typów wymiarów, co pozwala ustawiać limit wysokości w ustawieniach niestandardowych światów.
  • Paczki danych i paczki zasobów:
    • zmieniono w pack_version liczbę pack.mcmeta z 6 na 7,
    • wersja pakietu danych została również zmieniona na 7.
  • Serwer dedykowany – serwer dedykowany może wymuszać pakiet zasobów, ustawiając require-resource-packserver.properties. Gdy ta opcja jest wykorzystana, gracze są proszeni o odpowiedź, jeśli nie przyjmą pakietu zasobów, są rozłączani.
  • Przechowywanie bytów – byty zostały wyodrębnione z plików głównych (terenu) chunków i od teraz są przechowywane w osobnym katalogu entities (podobny do katalogu POI). Nowe pliki są dalej plikami regionów z wartościami NBT.
  • Aktualizacja bibliotek plików gry:
    • renderowanie korzysta teraz z podstawowego profilu OpenGL 3.2,
    • całe renderowanie, ze stałymi funkcjami, zostało zastąpione przez renderowanie oparte na shaderach,
    • gra korzysta z javabridge 1.1.23 zamiast 1.0.22.
  • Języki – usunięto język (tłumaczenie) gotycki, kabylski, maoryski, mohawk, nuk, ojibwe i talossan, ponieważ były niekompletne.
  • Materiały – usunięto typ materiałów koralowca, dodano typ materiałów z mchu.
  • Ekran Menu – przyciski z zestawem wartości możne od teraz przewijać.
  • Mapa zaciemnienia kodu gry – zmieniono licencję.
  • Paczki zasobów – poprawiono wydajność podczas korzystania z wielu nadpisań w modelu przedmiotu.
  • Serwery – usunięto parametr max-build-height z ustawień serwera.
  • Teksty powitalne [Splash] (żółte napisy przy logo w menu głównym gry) – zmieniono napis „OpenGL 2.1 (if supported)” na „Now on OpenGL 3.2 core profile!”.
  • Tagi – dodano różne nowe przedmioty i bloki do istniejących tagów.
  • Wybór świata – dodano unikalne ostrzeżenie dla obniżenia wersji świata.

Poprawki błędów

Usunięto ponad 304 błędy z różnych wersji przed wydaniem 1.17, z czego dwa błędy zostały ukryte, ponieważ dotyczyły omijania zabezpieczeń czarnej listy EULA oraz exploitu związanego z duplikowaniem.

Krzysztof Bolda

Zafascynowany technikaliami miłośnik gier wideo, któremu nie straszne największe fuck-upy podczas serwerowych prac konserwacyjnych (włącznie z płonącymi jednostkami centralnymi). Podczas wieloletniej pracy w branży dziennikarstwa gamingowego zdobywał doświadczenie, dzięki któremu dzisiaj może z zaangażowaniem współtworzyć najlepszy niezależny serwis o grach i technologii.
UWaga! Gorące informacje!