fbpx

Google obniża marżę w sklepie Play

18 marca 2021,
12:08
Maciej Żbik

Google chce przyciągnąć większą liczbę deweloperów do Sklepu Play. Firma z Mountain View zapowiada obniżkę pobieranej przez siebie marży od każdej transakcji. Z ulgi najbardziej skorzystają mali i początkujący deweloperzy.

Na skróty
  • Google, wzorem Apple, zamierza obniżyć pobieraną od transakcji marżę w Sklepie Play.
  • Deweloperzy z przychodami mniejszymi niż 1 mln $ będą płacić 15% zamiast 30% marży dla Google.
  • W przeciwieństwie do App Store w Sklepie Play zniżka będzie naliczana automatycznie, deweloper nie będzie musiał wnosić odpowiedniego podania do właściciela platformy.

Segment urządzeń mobilnych jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynku technologii, jednak nie dzieje się tam tak wiele, jak w segmencie urządzeń stacjonarnych. Google zamierza pobudzić ruch w sektorze, sprawiając, że może stać się on bardziej atrakcyjny dla małych deweloperów.

Z obniżki marży w Google Play skorzystają niemal wszyscy

Według samej firmy około 99% deweloperów publikujących swoje aplikacje w Sklepie Play zdobywa rocznie przychód mniejszy od 1 mln $. Jak uważa Google, taki ruch pomoże wielu małym bądź eksperymentującym deweloperom wejść w rynek aplikacji mobilnych. Ulga wchodzi w życie od pierwszego lipca 2021 roku. Od tego dnia deweloperzy, którzy w ciągu roku uzyskali przychód mniejszy niż milion dolarów, będą mogli liczyć na zmniejszoną o połowę prowizję, jaką zapłacą właścicielowi platformy. Warto dodać, że jeśli jednak deweloper w danym roku przekroczy tę kwotę, to pierwszy milion i tak zostanie opatrzony niższą prowizją; dopiero od każdego zarobionego dolara powyżej tej kwoty będzie naliczana standardowa, 30% marża.

Interfejs Google Play

Pierwsze było Apple

Na bardzo podobny ruch, w listopadzie zeszłego roku, zdecydowało się Apple. Jednak w odróżnieniu od firmy z Cupertino na platformie Googla zniżka będzie naliczania automatycznie. W wypadku deweloperów z AppStore konieczny jest odpowiedni wniosek do firmy Apple, aby naliczania była niższa prowizja. Co więcej, w przeciwieństwie do bardziej liberalnych zasad Google po przekroczeniu dochodu w wysokości miliona dolarów w ciągu roku deweloper publikujący na AppStore traci bezpowrotnie ulgę w naliczanej prowizji.

Interfejs AppStore - materiały promocyjne

Niemniej eksperyment Apple wydaje się słuszną decyzją, skoro ich największy konkurent zdecydował się na niemal identyczny zabieg. Pozostaje liczyć, że nowe zasady naliczania prowizji na obu platformach faktycznie zachęcą większą liczbę deweloperów do publikowania swoich aplikacji, co automatycznie przełoży się na większą różnorodność wyboru dla końcowych użytkowników.