Mimo że PlayStation słynie z gier skierowanych do starszych graczy, zaskoczyło nas sequelem do Astro’s Playroom – nazwanym Astro Bot, ekskluzywnym dla PS5. Gra jest przyjazna dla graczy w każdym wieku. CEO PlayStation, Herman Hulst, pochwalił jej dostępność, dodając, że według niego odbiorcy będą obejmować „zarówno nowych graczy, młodszych graczy, jak i graczy w moim wieku”.
Astro Bot otwiera nową erę dla gier familijnych na PlayStation
Astro Bot osiągnął wielki sukces wśród krytyków, zdobywając 94/100 punktów na Metacriticu, a także podobne oceny na wielu innych platformach gamingowych. Gra często jest porównywana do Super Mario Bros., znanej marki Nintendo – rywalizującej z PlayStation firmy, która specjalizuje się w grach familijnych. To pokazuje, jak ważne i pełne potencjału są gry familijne w branży gier wideo. Odniósł się do tego Hermen Hulst w niedawnym wywiadzie:
„Myślę, że niezwykle ważne jest, aby PlayStation Studios tworzyło gry w różnych gatunkach, a rynek gier familijnych jest dla nas naprawdę istotny i powinniśmy się na nim skupić. (…) Astro jest bardzo, bardzo ważny dla PlayStation. Oczywiście mieliśmy preinstalowaną grę Astro’s Playroom na PlayStation 5, którą miliony ludzi przyjęły i pokochały, i myślę, że to stało się pewną platformą do wypuszczenia tej nowej gry teraz”.
Hermen Hulst , CEO PlayStation, dla Playstation Podcast
Podczas rozmowy poruszono również temat Lego Horizon Adventures – humorystycznej adaptacji Lego znanej serii PlayStation, Horizon. Gra ta skierowana jest zarówno do fanów Horizon – tytułów przeznaczonych dla starszych graczy – jak i fanów Lego, wśród których znajdziemy zarówno najmłodszych, jak i najstarszych konsumentów.
Potencjał gier familijnych dla PlayStation
Gry familijne wyróżniają się tym, że są dostępne dla wszystkich – od dzieci po osoby starsze. Ich wyjątkowość nie wynika jedynie z przyjaznej fabuły i grafiki skierowanej do młodszych odbiorców, ale także z poziomu trudności oraz czasu, jaki trzeba poświęcić na ich ukończenie. W wywiadzie dla Bloomberga Nicolas Doucet, reżyser Astro Bota, powiedział, że jednym z kluczowych elementów sukcesu gry była powściągliwość zespołu w odniesieniu do rozmachu projektu.
„Stworzenie czegoś, co dostarcza 12 do 15 godzin skondensowanej zabawy, gdzie nie ma ani jednej minuty, w której czujesz, że coś się przeciąga lub brakuje treści, jest o wiele cenniejsze niż 40 godzin z momentami, które chciałbyś pominąć. Umiejętność zaakceptowania tego w pewnym sensie pomaga utrzymać wszystko pod kontrolą”.
Nicolas Doucet, reżyser Astro Bota, w wywiadzie dla Bloomberga
Krótszy czas trwania gry nie tylko pozwala dzieciom rozwijać inne hobby, ale także umożliwia starszym graczom, którzy mają ograniczony czas ze względu na obowiązki domowe czy zawodowe, pełne zaangażowanie się w rozgrywkę, podczas kiedy dłuższe tytuły mogłyby nie być dla nich osiągalne. Rywal PlayStation, Nintendo, od dawna specjalizuje się w grach familijnych, odnosząc liczne sukcesy, co, jak wcześniej wspomniano, potwierdza potencjał tych gier w branży. Gry te mają równie wielkie znaczenie, jak te skierowane do starszych, bardziej zaangażowanych graczy.
Nie dziwi więc, że PlayStation postanowiło mocniej zaangażować się w rynek gier familijnych, który dotychczas zaniedbywało, przez co alienowało potencjalnych konsumentów.