Google zapłaciło Activision Blizzard 360 mln dolarów za brak konkurencji dla Sklepu Play?

19 listopada 2022,
23:14
Arek Grabowski

Z kopii pozwu Epic Games przeciwko Google (2020 rok) wyciekły interesujące informacje. Activision Blizzard otrzymało aż 360 mln dolarów. Podobne przelewy dotarły do innych „dużych” deweloperów gier – wszystkie są od Google. Firma zapewnia, że to nie praktyki antykonkurencyjne.

Screen z Candy Crush Saga.

Niedawno wyciekła kopia pozwu złożonego przez Epic Games przeciwko Google w 2020 roku. To właśnie tam można znaleźć informację o płatności 360 mln dolarów na rzecz Activision Blizzard. Te środki miałyby być należnością za to, że studio nie tworzy konkurencji dla Sklepu Play. Taka informacja spotkała się z szybką reakcją mediów. Reuters mówi, że: “Pozew oskarża Google o praktyki antykonkurencyjne na rynku gier i aplikacji mobilnych. Firma współpracowała także z wieloma innymi producentami jak Nintendo, Riot Games, Ubisoft itd.”.

Wiceprezes wykonawczy Activision Blizzard, Luu Cheng Meservey, napisała na Twitterze, że całe stwierdzenie jest “fałszywe”. Dodała ona także: “Google nigdy nie pytało, naciskało lub zmuszało do odmowy konkurencji”. Warto również zauważyć, że w twierdzeniach Epic można znaleźć wiele błędów.

Google mówi o tym, że płatności miały na celu “zadowolenie deweloperów”. Zachęcały do zdrowej konkurencji, a nie jej zabraniały. Warto zauważyć, że firma przeznaczyła setki milionów dolarów na “Project Hug”, który ma na celu zachęcanie największych deweloperów do pozostawiania ich gier w Sklepie Play.

Płatności więc były i to dla ponad 20 różnych studiów. Mimo wszystko nie miały na celu wykupienia braku konkurencji. Google traktuje to, jako pewną zachętę – w Sklepie Play obniżono także niedawno marżę. Firma oświadcza, że nie stosuje antykonkurencyjnych praktyk.

Dlaczego Activision Blizzard? Studio jest właścicielem jednego z największych IP wśród gier mobilnych

Wśród mobilnych gier wyróżnia się między innymi Candy Crush. To seria produkcji, którą charakteryzuje ogromna popularność. Activision Blizzard posiada także znacznie więcej IP jak Call of Duty Mobile. Należy pamiętać, że produkcje tego dewelopera wyróżnia naprawdę wysoka jakość wykonania oraz po prostu grywalność. Candy Crush pojawiło się w rankingach najlepszych gier mobilnych (na rynku USA) 21 razy z rzędu.

Google wysłało spore przelewy także innym “dużym” twórcom. Miało być to swego rodzaju zachęta do wydawania gier na Sklepie Play zamiast tworzenia własnych platform do udostępniania aplikacji mobilnych. Nie można powiedzieć, że firma wykorzystuje nielegalne praktyki. Środki finansowe są jedynie “zachętą”. Warto zauważyć, że Google Play Games będzie dostępne na PC. Są już przeprowadzane testy wersji beta – firma kontynuuje ekspansję.