Gry planszowe to bardzo szeroko rozumiane pojęcie we współczesnym hobby, które można kategoryzować na wiele sposobów. Zaprzyjaźniając się z terminologią, łatwiej będzie nam dopasować grę do naszych upodobań, a co za tym idzie, nasza półka wstydu nie będzie drastycznie się rozrastać. Są gry bez prądu oferujące tryb solo, kooperacje i wiele innych, jednak dzisiaj skupimy się na mechanice area control w planszówkach. W wolnym tłumaczeniu termin ten oznacza kontrolowanie obszarów i w telegraficznym skrócie na tym to wszystko będzie polegać.
Podstawowe założenia mechaniki area control w planszówkach
Jak już wstępnie ustaliliśmy, area control sprowadza się do kontrolowania obszarów. Wszystko po to, by w mniejszym bądź większym stopniu czerpać korzyści z opanowanych regionów. Nierzadko podbijanie poszczególnych miejsc na planszy ma aspekt strategiczny i pozwala zwiększyć naszą przewagę. Mechanika ta choć z pozoru wydaje się być prostą, nierzadko zapewnia sporo taktycznych zagrywek.
Zgłębiając się bardziej w planszówki z area control zauważymy, że niektóre tytuły w sposób bezpośredni zmuszają nas do walki o terytorium. Idealnym przykładem może być tutaj gra pt. Smallworld: World of Warcraft. Podczas każdej z tur dochodzić będzie do intensywnych przepychanek o poszczególne regiony, co w znaczącym stopniu wpływa na wynik.
Area control w planszówkach to kwintesencja strategicznego myślenia
Area control w planszówkach objawia się na wiele sposobów. Wyżej wspomniany tytuł osadzony w świecie Azeroth pozwala kontrolować dany region tylko przez jednego uczestnika rozgrywki. Oznacza to, że punkty i profity zyskuje jedynie osoba, która trzyma kontrolę nad konkretnym regionem.
Są także planszówki, które pozwalają okupować dane obszary przez kilku graczy. Dobrym przykładem są tutaj Władcy Ziemi lub Władcy Oceanu, gdzie największy kawał tortu przypada osobie o przeważającej liczebności, podczas gdy mniejsi udziałowcy w nieznacznym stopniu korzystają z czyichś profitów.
Niektóre planszówki z area control sprowadzają się jedynie do podbijania i punktowania. Inne będą wymagać od nas utrzymania regionu pod naszym wpływem, by uzyskać jak najlepsze osiągi i ostatecznie zwyciężyć. Są i gry, które wręcz faworyzują i nagradzają intensywną rywalizację pomiędzy graczami. Są jednak i takie, w których dwa razy zastanowimy się, zanim w ogóle rozpoczniemy agresywną ekspansję.
Przykładowe gry z mechaniką area control:
- Scythe
- Blood rage
- Smallworld: World of Warcraft
- Władcy Ziemi
- Cyklady
Główne zalety i wady mechaniki area control w planszówkach
Mechanika area control w planszówkach ma zdecydowanie przewagę zalet, aniżeli wad. Przede wszystkim tego typu produkcje cechują się łatwo przyswajalnymi zasadami. W efekcie nawet mniej zaawansowani gracze mogą zasiąść do planszówek z mechaniką area control i świetnie się przy tym bawić. Całokształt sprowadza się do tego, by kontrolować terytorium i zdobywać punkty. W najprostszych implementacjach uczestnicy rozgrywki walczą o kontrolę, a zwycięzca bierze wszystko.
Generalnie rozgrywka w planszówkach z area control zwykle jest płynna oraz intuicyjna, a mechanika umożliwia widoczną ocenę sytuacji. W tego typu produkcjach cel jest jasno zdefiniowany. Nierzadko sprowadza się to do ucinania wpływu graczy i poszerzaniu swoich, by wpłynąć na finalny etap punktowania. Area control w planszówkach to prawdopodobnie najbardziej podstawowy oraz bezpośredni sposób wprowadzenia interakcji pomiędzy graczami.
Warto wiedzieć, że bezpośrednia interakcja oraz ofensywny styl gry, który będzie nam towarzyszyć przez całą rozgrywkę, może nie spodobać się familijnym odbiorcom. Podczas wspólnych partii dochodzi do agresywnych zagrywek, które ucinają wpływ współzawodników, co może rodzić konflikty. Jak na ironię, interakcja pomiędzy graczami, która potrafi angażować wszystkich zgromadzonych, może również wszystkich skłócić.
Niestety w rozgrywkach dwuosobowych, mechanika area control często przypomina bardziej przeciąganie liny, aniżeli rywalizację pomiędzy uczestnikami konfliktu o terytorium. W skutek tego bardziej skupiamy się na ograniczaniu wpływu rywala, co nie zawsze musi być dla nas korzystne.